BZ en Douane starten campagne Wijs op Reis

Strand tropisch via Pixabay

Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak tot ernstige situaties zoals ziekte, ongevallen of arrestaties. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het gaat met name om jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Meestal betreft het diefstal of verlies van geld, pinpas, credit card, spullen, reisdocumenten. Ook medicijnen kwijtgeraakt of vergeten, wordt vaak genoemd.

BZ en de Douane zijn maandag een gezamenlijke campagne gestart gericht op de Nederlandse reiziger: Wijs op Reis.

Minister Blok: “Ik gun iedereen een fijne vakantie. Maar daar heb je als reiziger ook een hand in. Wees dus wijs en bereid je reis goed voor, zodat je onbezorgd kunt genieten. Zorg bijvoorbeeld voor een goede verzekering en informeer jezelf welke souvenirs je beter niet mee kunt nemen naar huis. Zoek vooraf uit hoe veilig het is op je bestemming zodat je weet welke plekken je moet vermijden en waar je veilig naartoe kunt. Mocht het toch misgaan, ons 24/7 BZ Contactcenter is dag en nacht bereikbaar voor Nederlanders met een hulpvraag. Het is een goede zaak dat de Rijksoverheid nu de krachten bundelt: geen aparte campagnes, maar één gezamenlijke inspanning om Nederlanders wijs op reis te sturen.”

Buitenlandse Zaken presenteerde ook de jaarcijfers over hulp aan Nederlanders in het buitenland. Daaruit blijkt onder meer dat Buitenlandse Zaken in 2019 ruim 3.100 Nederlanders in noodsituaties heeft bijgestaan. De redenen waren oa. vermissingen, arrestaties, overlijden en ziekenhuisopnames. 

Uit de cijfers blijkt ook dat Nederlanders de reisadviezen steeds beter weten te vinden. In totaal werden de adviezen het afgelopen jaar 3,25 miljoen keer geraadpleegd. Dat is bijna een miljoen keer meer dan in 2018.

Reactie toevoegen

 
Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...

Klant had vroeger moeten opstaan

Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de...

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

De Goudse, aldus Adfiz, erkent dat in de nieuwsbrief die verzonden is naar aanleiding van de lancering van de Reis App explicieter had kunnen worden vermeld hoe...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Mobiele telefoon viel niet onder 'bagage' maar 'kostbaarheden'

Mobiele telefoon viel niet onder 'bagage' maar 'kostbaarheden'

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483) De consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon. De verzekeraar...

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Met de coronapandemie die op zijn eind loopt, herwaarderen werkgevers het nut en de noodzaak van internationale zakelijke reizen en mobiliteit. Nu het reizen in...