Consument is financieel bewusteloos... nou en

Rob Goedhart boek 2014

"Degene die zich als financieel adviseur profileert helpt de consument in eerste instantie om zijn wens of behoefte in kaart te brengen en daarvan de consequenties voor zijn geldzaken te laten inzien. Door een goede balans te houden tussen inkomsten en uitgaven." Dat schrijft consultant Rob Goedhart in het boek 'De consument is financieel bewusteloos... nou en?' dat hij woensdag heeft gepresenteerd.

"Vervolgens", aldus Goedhart, "helpt hij de consument te bedenken of er al geld voor is binnen het huishouden (of spaar- of beleggingsrekeningen of binnen verzekeringen) of dat er sociale voorzieningen en sociale verzekeringen voor kunnen zorgen. Pas als dat niet zo is wijst hij de consument op een alternatief binnen sparen, beleggen, lenen of verzekeren." Het is de definitie van een financieel adviseur zoals Goedhart die in zijn 35-jarige loopbaan heeft ontwikkeld, een loopbaan die hem voerde langs onder meer Meeùs en Consumentenbond.

In zijn boek stelt Goedhart dat het helemaal niet erg is dat de consument financieel bewusteloos is. Hij vindt de oproepen tot financiële educatie van de consument ook overdreven. Financiële dienstverleners kunnen de consument prima bijstaan, voor zover hij dingen zelf niet al zou kunnen. Maar de sector moet mensen dan wel (weer) écht van dienst willen zijn. Daar gaat het boek vooral over. Hij meent in dit kader onder meer dat niet langer van intermediair gesproken zou moeten worden, maar van iuxtha-mediair (die naast de klant staat in plaats van tussen klant en aanbieder). Verder stelt hij onder meer voor: "Betalingsverkeer weg bij banken, verzekeraars moeten schoon schip maken wat betreft de woekerpolissen en terug naar kleinschaliger financiële dienstverlening."

Het boek is uitgegeven door leefnu!, dat eerder het boek 'Rijker leven' van Jelle Bartels enLambert Becks uitgaf.

Het boek is te bestellen via www.rgkpf.nl of via bol.com. Kosten: 19,50 euro exclusief 4,50 euro verzendkosten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob van Horssen - 18 april 2014

Hoi Rob (van de andere Rob), zoals gezegd een mooi woord, zeker als je het vrij mag vertalen. En natuurlijk gaat het niet om de naam, maar wat we doen. Ik ben het met jou eens dat we naast (iuxta) de klant (emptor..) moeten staan als zijn adviseur (auctor). Daar zijn vast mooie woorden van te maken, maar laten we het ook eenvoudig en...."transparant" houden. Maar hij is leuk gevonden en een mooie aanleiding om goed over onze eigen rol na te denken. Fijn weekend.

Rob Goedhart - 18 april 2014

Nog even gecheckt: inderdaad, zonder 'h'. Dus maar invoeren? iuxtamediair?

Rob van Horssen - 17 april 2014

Mooi woord... iuxta-mediair, maar wel zonder de "h". Tot zover de les "Latijn". :-)

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

"De claimprocedure  die advocaat Hans van Meerten en Pieter Lakeman met Pensioenherstel tegen de Staat en ABP willen gaan voeren omdat het pensioenfonds in...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

De Stichting Geldbelangen kan toch in beroep tegen de Kifid-uitspraak waarin wordt geoordeeld dat ABN Amro bij het berekenen van compensatie voor te veel betaalde...

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

"Kifid is puur met juridische oogkleppen op bezig geweest om de bank de hand boven het hoofd te houden.", aldus de stichting Geldbelangen die zegt verbijsterd te...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen bevestigt dat Crédit Agricole van start is gegaan met de teruggave van 'woekerrentes', maar wijst er ook op dat de consument ook nog...

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole (Interbank, Ribank en Voorschotbank) heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te compenseren voor te hoge rentes op leningen. Ook gaat...

"Maak fonds voor mensen die advies nodig hebben maar niet krijgen"

"Maak fonds voor mensen die advies nodig hebben maar niet krijgen"

Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen, pleit voor een fonds voor schuldhulpverlening dat gevuld wordt met een promillage van de rente die consumenten op...

Klem aan alle kanten!

Klem aan alle kanten!

(door Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen) Zo’n 20 à 25 jaar hoor ik al dat financieel adviseurs nodig zijn. De financiële huisarts....