Consumentenbond lanceert Privacymeter
De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels houdt." De Privacymeter is als eerste toegepast op online drogisterijen. Iedere twee maanden zal de Consumentenbond een andere branche doorlichten.
Onderzoekers van de Consumentenbond bepalen de privacyscore door 3 dingen: een dienst te proberen, de privacyverklaring te controleren, na te gaan of een bedrijf advertentiecookies pas na toestemming plaatst. Ook controleren ze of een aanbieder niet onnodig gegevens deelt met andere ('derde') partijen. Hieruit volgt een oordeel, uitgedrukt in rood, oranje of groen. Bedrijven die gevoelige gegevens verwerken, worden extra streng beoordeeld.
Zeven van de vijftien onderzochte drogisterijen behaalden een groene score op de Privacymeter. Vooral DA.nl, Wehkamp.nl en een aantal kleinere webwinkels laten steken vallen. Zij gaan onder andere in de fout door direct advertentiecookies te plaatsen. Dit gebeurt nog voordat de bezoeker daar toestemming voor heeft gegeven.
Vier sites noemen geen termijn waarin ze de gegevens bewaren. Een andere site is niet duidelijk over welke gegevens worden verwerkt.
De Consumentenbond heeft de winkels die zich niet aan de regels houden, hier op aangesproken. Vier van hen hebben daarop verbeteringen doorgevoerd, waardoor ze alsnog in het groen komen.
De Consumentenbond heeft de bevindingen ook gedeeld met de Autoriteit Persoonsgegevens en aangedrongen op strengere handhaving .
Reactie toevoegen
AP: meeste klachten gaan over schending privacyrecht
In 2019 dienden ruim 27.800 mensen een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege een mogelijke privacyschending. Dat is bijna 79 procent meer dan in 2018....
"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"
Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...
Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig
De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...
Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars
Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...
Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente
Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...
"Geen valide reden voor schenden privacywet"
Er is geen enkele valide reden om niet te voldoen aan de privacywetgeving. Dat stelt minister Bruins in antwoord op Kamervragen over de toegang die marketingmedewerkers...
Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen
De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...
Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken
Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...
Rabobank had reden stoppen bancaire relatie niet aan Interpolis mogen melden
Rabobank mocht Interpolis informeren dat de bancaire relatie met de klant was beëindigd. De bank had echter niet mogen zeggen dat dit was wegens integriteitsissues,...
Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op
Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...