Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro
De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor het opnemen van cash. Begin mei maakte de bank bekend dat consumenten die meer dan 10.000 euro contant geld per jaar opnemen, daarvoor moeten betalen. Na kritiek van de Consumentenbond verhoogde de bank die drempel naar 12.000 euro. Boven dat bedrag betalen klanten vijf euro per transactie plus 0,5 procent over het opgenomen bedrag.
Volgens de bond wil ABN Amro niet garanderen dat het drempelbedrag in de toekomst niet lager wordt. De Consumentenbond vindt verder dat ABN Amro met zijn maatregel het gebruik van contant geld ontmoedigt. En, zegt directeur Sandra Molenaar: “ABN Amro stelt dat de maatregel nodig is om witwaspraktijken tegen te gaan. Een drogreden. Contant geld is belangrijk voor sommige consumenten. Bijvoorbeeld om grip te houden op hun financiën. Daarmee ben je niet gelijk een crimineel. De bank heeft andere mogelijkheden om verdachte cashopnames tegen te gaan.”
Reactie toevoegen
Meer over
ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes
Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...
Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren
De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...
ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches
ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...
Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar
Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...
Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden
Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer
"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer
De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...
Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen
"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...
Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!
Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...
Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...