Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Geldautomaat Geldmaat

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor het opnemen van cash. Begin mei maakte de bank bekend dat consumenten die meer dan 10.000 euro contant geld per jaar opnemen, daarvoor moeten betalen. Na kritiek van de Consumentenbond verhoogde de bank die drempel naar 12.000 euro. Boven dat bedrag betalen klanten vijf euro per transactie plus 0,5 procent over het opgenomen bedrag.

Volgens de bond wil ABN Amro niet garanderen dat het drempelbedrag in de toekomst niet lager wordt. De Consumentenbond vindt verder dat ABN Amro met zijn maatregel het gebruik van contant geld ontmoedigt. En, zegt directeur Sandra Molenaar: “ABN Amro stelt dat de maatregel nodig is om witwaspraktijken tegen te gaan. Een drogreden. Contant geld is belangrijk voor sommige consumenten. Bijvoorbeeld om grip te houden op hun financiën. Daarmee ben je niet gelijk een crimineel. De bank heeft andere mogelijkheden om verdachte cashopnames tegen te gaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Ook rentetarief Flexibel Hypotheek Krediet moet in de pas blijven met relevante marktrente

Ook rentetarief Flexibel Hypotheek Krediet moet in de pas blijven met relevante marktrente

Ook bij een doorlopend krediet waarbij geleend is met de woning als onderpand, een zogenoemd Flexibel Hypotheek Krediet, mag de consument erop vertrouwen dat het...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Minister vindt dat ABN Amro te snel kosten rekent voor opnemen contant geld

Minister vindt dat ABN Amro te snel kosten rekent voor opnemen contant geld

Minister Hoekstra noemt het teleurstellend dat ABN Amro, dat kosten in rekening gaat brengen voor opname van contant geld, "met deze aankondiging vooruitloopt op...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

ABN Amro betaalt 480 miljoen euro vanwege ernstige tekortkomingen bij het bestrijden van witwassen

ABN Amro betaalt 480 miljoen euro vanwege ernstige tekortkomingen bij het bestrijden van witwassen

ABN Amro heeft een door het Openbaar Ministerie (OM) aangeboden transactie van 480 miljoen euro geaccepteerd. Het OM verwijt de bank jarenlange en structurele overtreding...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

ABN Amro ziet zakelijke dienstverlening groeien met drie tot vier procent

ABN Amro ziet zakelijke dienstverlening groeien met drie tot vier procent

De vooruitzichten voor de zakelijke dienstverlening als geheel zien er in de tweede helft van het jaar goed uit, meent ABN Amro. “Als een groot deel van de...