DFO: "Impact serviceproviders op advieskantoren neemt snel toe"

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik verwacht dat de impact die serviceproviders op de concurrentiekracht van hun deelnemers kunnen hebben in de komende tijd groter wordt", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, naar aanleiding van het DFO Serviceprovidersonderzoek waaraan 1073 financieel dienstverleners deelnamen.

Op dit moment geeft 84 procent van de gebruikers van een serviceprovider aan dat de samenwerking een positief effect heeft op het rendement van het kantoor. "Wij verwachten dat de impact die serviceproviders gaan hebben op de concurrentiepositie, op de breedte van de dienstverlening en op de kwaliteit van de bedrijfsprocessen voor de assurantiekantoren snel groter zal worden. Ook het effect op het rendement van het financieel advieskantoor dat gebruik maakt van de diensten van de voor zijn kantoor meest geschikte serviceprovider, zal toenemen. Veel serviceproviders zijn tevens gevolmachtigden. Wij voorzien dat de dienstverlening van de serviceprovider op termijn steeds minder gefinancierd zal kunnen worden uit de tekencommissie. Dat zal ook de relatie tussen deelnemers en serviceproviders met schadevolmacht doen veranderen.”

In de resultaten van het onderzoek, dat sinds 2006 jaarlijks wordt uitgevoerd, wordt onderscheid gemaakt tussen serviceproviders op het gebied van hypotheken, schade en kredieten. Nieuw dit jaar is de categorie Hypotheekfranchise. De waardering betreft 43 aspecten van dienstverlening die zijn onderverdeeld in zes onderdelen: algemene tevredenheid, algemene generieke ondersteuning, product en prijs, procesondersteuning, acquisitie van nieuwe klanten en behoud van bestaande klanten.

En de winnaars zijn....

  • Binnen de categorie Kleine serviceproviders Hypotheken (tot aan 700 kantoren) is LNI het hoogst gewaardeerd. LNI had bij drie van de zes onderdelen de hoogste score.   
  • Binnen de categorie Grote serviceproviders Hypotheken is De Financiële Makelaar voor de tweede keer op rij het hoogst gewaardeerd. De Financiële Makelaar had bij zes van de zes onderdelen de hoogste score. 
  • Binnen de categorie Kleine serviceproviders Schade (tot aan 700 kantoren) is ANAC Backoffice voor de tweede keer op rij het hoogst gewaardeerd. ANAC Backoffice had bij zes van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de categorie Grote serviceproviders Schade is Voogd & Voogd voor de vierde keer op rij het hoogst gewaardeerd. Voogd & Voogd had bij vier van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de categorie Serviceproviders Kredieten is Krediet Service Center het hoogst gewaardeerd. Krediet Service Center had bij vier van de zes onderdelen de hoogste score.
  • Binnen de nieuwe categorie Hypotheekketens is Financieel Fit Groep (voorheen bekend als De Hypotheekadviseur) het hoogst gewaardeerd. Op alle onderdelen behaald Financieel Fit Groep beste score.

Belang juiste keuze

Oosterbaan Martinius noemt het opvallend dat de verschillen in de waardering voor serviceproviders groot zijn. "Zo zie je bij bepaalde serviceproviders door de jaren heen sterke schommelingen in de kwaliteit van dienstverlening, terwijl ander serviceproviders juist een stabiele kwaliteit van dienstverlening laten zien. Ook zie je dat binnen één serviceprovider bepaalde onderdelen van de dienstverlening veel beter ontwikkeld zijn dan andere onderdelen. Wat de beste serviceprovider is, hangt dus ook sterk af van de specifieke behoefte van het kantoor."

Reactie toevoegen

 
Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële...

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO heeft het Wft Jaarboek 2021 uitgebracht. Het handboek richt zich specifiek op de vragen rondom Wft en privacywetgeving die in de dagelijkse praktijk van...

Schade door vorst en sneeuw

Schade door vorst en sneeuw

De afhandeling van schade door vorst en sneeuw is het thema van een speciale nieuwsbrief van docent en auteur Anita Hol-Bubeck en Bureau DFO. Er is bij particuliere...

Adviseurselasticiteit

Adviseurselasticiteit

De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog. Dat is een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet...

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Ontstaat schade en of letsel als gevolg ontploffing van illegaal vuurwerk, dan zal dit - aldus docent schadeverzekeringen Anita Hol-Bubeck - in veel gevallen niet...

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

De bruto salarissen van bestaande medewerkers van financieel advieskantoren worden per 1 januari 2021 met gemiddeld 1,90 procent verhoogd. Dit is vrijwel gelijk...

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport...

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Bureau DFO heeft afgelopen week zijn jaarlijkse onderzoek naar serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. De winnaars 2020 per categorie: Kleine...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...