DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport serviceproviders.

Directeur Jurjen Oosterbaan Martinius: “Vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen stroomlijnen hun acceptatieprocessen en scherpen hun acceptatiecriteria aan. Voor adviseurs wordt het daardoor belangrijker om toegang te krijgen tot een breder pallet van aanbieders om uiteindelijk bepaalde, specifieke risico’s voor hun relaties toch te kunnen onderbrengen.

“De invoering van directe beloning bij complexe producten en de trend naar transparantie van schadeverzekeringen zet druk op de vergoedingen die financieel advieskantoren ontvangen en daarmee op hun rendement. De onderscheidende kracht van de meeste kantoren ligt meer op het adviesgedeelte dan op het administratieve gedeelte. Met een verdergaande digitalisering verwachten wij een relatief snelle verschuiving op financieel advieskantoren van de administratieve werkzaamheden naar advieswerkzaamheden. Door volume en een hogere graad van automatisering zullen serviceproviders de administratieve werkzaamheden tegen steeds lagere kosten kunnen uitvoeren en wordt het voor financieel advieskantoren financieel onaantrekkelijk om werkzaamheden zelf uit te blijven voeren.

Trekken van franchiseorganisaties

“Wij denken dat serviceproviders in de komende jaren van karakter gaan veranderen. Waar in het verleden het toegang bieden tot aanbieders en het overnemen van administratieve werkzaamheden de kernactiviteiten waren, zal in de komende tijd een trend te zien zijn waarbij serviceproviders op een veel breder gebied van bedrijfsvoering, marketing en opleiding kantoren gaan ondersteunen. Hierdoor zal het voor kantoren mogelijk blijven om als relatief klein kantoor lokaal actief te blijven terwijl de infrastructuur en expertise van een grote onderneming ten behoeve van de klanten van het kantoor aanwezig is. Serviceproviders krijgen naar onze verwachting daardoor meer karaktertrekken die tot nu toe horen bij franchiseorganisaties.”

Serviceproviders moeten hun assets bewaken

In de beleving van financieel advieskantoren die tevreden zijn over hun serviceprovider, beschikken deze serviceproviders in vergelijking met aanbieders over belangrijke assets. Het betreft onder meer: een gemiddeld hogere vakbekwaamheid van de contactpersoon met wie de financieel dienstverlener bij de serviceprovider contact heeft in vergelijking met de dagelijkse gesprekspartners bij de aanbieders, een gemiddeld hogere risk appetite dan bij de gemiddelde aanbieder, een betere, relationele band met de individuele contactpersonen bij de serviceprovider in dan bij de aanbieder. Een waarschuwing is hierbij echter op zijn plaats. Door autonome groei, groei door acquisities of door overname door aanbieders kunnen serviceproviders deze assets zien verdwijnen en gaan ze bij de financieel advieskantoren lijken op aanbieders, hetgeen door deze advieskantoren in deze context niet als een compliment is bedoeld.

Reactie toevoegen

 
Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, dienen de mogelijkheid te krijgen om de premie van hun zakelijke schadeverzekeringen...

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

Contra-productief. Dat is volgens financieel adviseurs het gehamer van de AFM op het risico van overkreditering bij verduurzaming. Adviseurs, aldus het dinsdag...

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Financieel adviseurs, concludeert Bureau DFO in het rapport 'Duurzaamheid', lijken bij uitstek de beste uitgangspositie te hebben om consumenten te adviseren op...

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Als er na de coronacrisis een economische crisis volgt, zullen ondernemers nog beter bekijken hoe ze hun vaste lasten kunnen beperken. Uitbesteden kan dan een...

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP zijn volgens de adviseur de best gewaardeerde softwarepakketten van Nederland, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Provisie minst belangrijk bij adviseren over zorgverzekeringen

Provisie minst belangrijk bij adviseren over zorgverzekeringen

Bijna een vijfde van de verzekeringsadviseurs die nu zorgverzekeringen aanbieden, verwacht dat over vijf jaar niet meer te doen. Die indicatie komt uit onderzoek...

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor...

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

“Ik vind het een slechte ontwikkeling dat het aantal overlijdensrisicoverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten zo sterk...

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

Bureau DFO neemt het initiatief om te komen tot een onderzoek naar de haalbaarheid van de oprichting van een keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs. Het aantal financieel...

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Bureau DFO raadt adviseurs aan contact op te nemen met bestaande NHG-klanten met een ORV. Dit nu NHG heeft aangekondigd de ORV-verplichting ook voor bestaande klanten...