Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen
Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, dienen de mogelijkheid te krijgen om de premie van hun zakelijke schadeverzekeringen later te betalen, zegt Anita Hol–Bubeck, docent schadeverzekeringen bij onder meer Bureau DFO.
Sinds midden maart is het aantal fysieke bezoeken dat financieel advieskantoren brengt aan hun zakelijke relaties sterk verminderd en grotendeels vervangen door digitaal contact, aldus Hol-Bubeck. “Zowel aan de zijde van de ondernemingen als aan de zijde van adviseurs is er een grote terughoudendheid om te komen tot fysieke ontmoetingen. Vanuit het belang om de risico’s van het coronavirus terug te dringen is dit natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar vanuit het perspectief van schadebeheersing ontstaan hierdoor nieuwe risico’s.”
Hol-Bubeck ziet een top 4 van veranderingen binnen de zakelijke omgeving die op dit moment het meeste risico lopen niet tijdig opgemerkt te worden, omdat de adviseur niet of niet meer frequent fysiek de bedrijfslocaties bezoekt:
- Bedrijfsactiviteiten; sluit de polis nog aan op de huidige activiteiten?
- Contractueel overeengekomen preventiemaatregelen op (brand)polis; zijn deze nog aanwezig in en rond gebouw?
- Contractueel overeengekomen onderhoud preventiemaatregelen op de (brand)polis; (bijvoorbeeld onderhoud blusmiddelen). Te zien is dat ook veel dienstverleners op dit gebied hun onderhoudswerkzaamheden hebben opgeschort.
- Bedrijfsschade; is het verzekerde bedrag up-to-date? Oftewel, sluit het aan bij de verwachte brutowinst voor het komende jaar? Als gevolg van corona zien wij bij individuele bedrijven extreme dalingen maar ook extreme stijgingen van de omzet. Het is verstandig deze tijdig te signaleren en hierover contact te hebben met de risicodrager.
Reactie toevoegen
Meer over
Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...
Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders
"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...
"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"
Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...
Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV
Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure. Dit lijkt...
Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente
OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day. Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...
Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023
Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...
Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen
Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...
Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde
Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...
(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...