Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ronald Pont

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business consultant Ronald Pont (foto) in een thread op LinkedIn over Ditzo en de aanstaande naamswijziging in a.s.r. Pont: “(Ditzo is) voortbrengsel van een tijd met nog oude conventies en opmerkelijke overschattingen van externe distributieafhankelijkheid door interne vrees voor het zelfstandig intermediair. a.s.r. lijkt die vrees te boven en realiseert zich dat merken voor klanten en distributiepartners multi-channel zijn. Zich ook zo moeten aanbieden. Zakelijk was het daarom destijds al verstandig om te gaan bouwen aan één sterk merk dat zowel kan rekenen op het zelfstandig intermediair als belangrijkste distributiekanaal als ook digitaal gebruikt kan worden voor rechtstreekse distributie. Je zou eigenlijk wensen dat het niet nog eens vijftien jaar duurt voordat a.s.r. erachter komt dat stoppen met merken niet automatisch alle sympathie voor onderliggende merken bundelt en toevoegt aan het hoofdmerk. Zo bezien had ik liever gelezen over de verschillende initiatieven waarmee ze van a.s.r. een superaantrekkelijk verzekeringsmerk gaan maken dat met slimme producten en diensten aansluit op de hedendaagse behoefte aan financiële zekerheid voor nu en later.”

Weemoed

De thread begint met Peter Hoitinga, commercieel directeur bij de oprichting van Ditzo in 2007. (en later een tijd algemeen directeur). Hoitinga: “Het is in de huidige context misschien een logische keuze maar persoonlijk vind ik het natuurlijk erg jammer. Een ondernemende tijd waar ik met veel plezier op terug kijk. Met een heel mooi en betrokken team hebben we in 2007 in vele opzichten ons nek uit gestoken om de verzekeringsmarkt eens flink op te schudden voor de klant. En met succes op vele fronten. Een merk dat in een recordtempo bekend was, een snelle groei, vele vernieuwingen in product en service, on- en offline marketingaanpak voordat we wisten van het werk van Les Binet en Peter Field en het ontstaan van een groep volgers zoals onder andere Allsecur (nu Allianz Direct) en InShared waardoor er een nieuwe categorie internetverzekeraars ontstond.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Asr trekt dankzij Ditzo veel nieuwe zorgverzekerden

Asr trekt dankzij Ditzo veel nieuwe zorgverzekerden

ASR heeft de afgelopen maanden 110.000 nieuwe zorgverzekeringen afgesloten. Vooral voor nieuwkomer Ditzo bestond grote belangstelling. ASR zag het aantal zorgverzekeringen...

Ditzo: premie basispolis 98,50 euro per maand

Ditzo: premie basispolis 98,50 euro per maand

Online verzekeraar Ditzo heeft de premie van de basisverzekering vastgesteld op 98,50 euro per maand. Ditzo biedt daarmee de goedkoopste basisverzekering aan waarbij...

Zorgverzekering Ditzo niet dagelijks opzegbaar

Zorgverzekering Ditzo niet dagelijks opzegbaar

Naast een autoverzekering en een beperkt pakket schadeverzekeringen introduceert Ditzo nu ook een zorgverzekering. Anders dan de schadeverzekeringen is de nieuwe...