Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ronald Pont

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business consultant Ronald Pont (foto) in een thread op LinkedIn over Ditzo en de aanstaande naamswijziging in a.s.r. Pont: “(Ditzo is) voortbrengsel van een tijd met nog oude conventies en opmerkelijke overschattingen van externe distributieafhankelijkheid door interne vrees voor het zelfstandig intermediair. a.s.r. lijkt die vrees te boven en realiseert zich dat merken voor klanten en distributiepartners multi-channel zijn. Zich ook zo moeten aanbieden. Zakelijk was het daarom destijds al verstandig om te gaan bouwen aan één sterk merk dat zowel kan rekenen op het zelfstandig intermediair als belangrijkste distributiekanaal als ook digitaal gebruikt kan worden voor rechtstreekse distributie. Je zou eigenlijk wensen dat het niet nog eens vijftien jaar duurt voordat a.s.r. erachter komt dat stoppen met merken niet automatisch alle sympathie voor onderliggende merken bundelt en toevoegt aan het hoofdmerk. Zo bezien had ik liever gelezen over de verschillende initiatieven waarmee ze van a.s.r. een superaantrekkelijk verzekeringsmerk gaan maken dat met slimme producten en diensten aansluit op de hedendaagse behoefte aan financiële zekerheid voor nu en later.”

Weemoed

De thread begint met Peter Hoitinga, commercieel directeur bij de oprichting van Ditzo in 2007. (en later een tijd algemeen directeur). Hoitinga: “Het is in de huidige context misschien een logische keuze maar persoonlijk vind ik het natuurlijk erg jammer. Een ondernemende tijd waar ik met veel plezier op terug kijk. Met een heel mooi en betrokken team hebben we in 2007 in vele opzichten ons nek uit gestoken om de verzekeringsmarkt eens flink op te schudden voor de klant. En met succes op vele fronten. Een merk dat in een recordtempo bekend was, een snelle groei, vele vernieuwingen in product en service, on- en offline marketingaanpak voordat we wisten van het werk van Les Binet en Peter Field en het ontstaan van een groep volgers zoals onder andere Allsecur (nu Allianz Direct) en InShared waardoor er een nieuwe categorie internetverzekeraars ontstond.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Neem de regie over je eigen carrière

Neem de regie over je eigen carrière

De mentor van Jos Baeten, topman van ASR, is de jonge trainee Eline Rugebregt (28). Het lijkt de wereld op zijn kop, maar iedereen heeft er baat bij. Baeten blijft...

Ditzo schade: combined ratio van 116,6%

Ditzo schade: combined ratio van 116,6%

Ditzo Schade had in 2015 een combined ratio van 116,6 procent. Dat is te lezen in de prospectus bij de beursgang van ASR.   ASR gaf tot nu toe weinig tot niets...

Ditzo lanceert klantenservice via Whatsapp

Ditzo lanceert klantenservice via Whatsapp

Ditzo heeft social klantenservice via Whatsapp gelanceerd. "Sinds de oprichting van Ditzo, is het bieden van de allerbeste service het hoogste doel. Daarom...

Ditzo haalt ruim drie ton op met \'de hartstocht\'

Ditzo haalt ruim drie ton op met \'de hartstocht\'

Ditzo heeft met ‘De Hartstocht’ 307.650 euro opgehaald voor onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. De afgelopen zeven weken heeft een blauw...

Ditzo start actie tegen hart- en vaatziekten

Ditzo start actie tegen hart- en vaatziekten

Ditzo bindt met de actie ‘De Hartstocht’ de strijd aan met doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen: hart- en vaatziekten. Vanaf 5 november 2015 is een blauw...

Ditzo: schademelden via WhatsApp

Ditzo: schademelden via WhatsApp

Bij Ditzo kan een (auto)schade worden gemeld via WhatsApp. Dat scheelt volgens de verzekeraar gehannes met het papieren schadeformulier op de motorkap. Ook het invullen...

Ditzo blijft confrontatie zoeken met vergelijkers

Ditzo blijft confrontatie zoeken met vergelijkers

Ditzo gaat nog even verder met het negatief neerzetten van vergelijkers. Zo is een factuur gepubliceerd waaruit zou blijken dat Independer 175 euro leadvergoeding...

Ditzo: "nederlanders geschokt door hoogte vergoeding vergelijkers"

Ditzo: "nederlanders geschokt door hoogte vergoeding vergelijkers"

Bijna de helft van de Nederlanders weet niet dat vergelijkers betaald worden. 86 procent  van de Nederlanders vindt de vergoeding die vergelijkers rekenen te...

Independer herkent zich niet in onderzoek

Independer herkent zich niet in onderzoek

Independer zegt zich niet te herkennen in de uitkomsten van het onderzoek dat Ditzo heeft laten doen en waaruit zou blijken dat vergelijkers werken met vergoedingen...

Online distributie richt ravage aan

Online distributie richt ravage aan

De Distributiemonitor 2014 van IG&H toont een verdere verschuiving naar online distributie. Volgens IG&H in het FD maandagochtend is de impact van de verschuiving...