Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ronald Pont

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business consultant Ronald Pont (foto) in een thread op LinkedIn over Ditzo en de aanstaande naamswijziging in a.s.r. Pont: “(Ditzo is) voortbrengsel van een tijd met nog oude conventies en opmerkelijke overschattingen van externe distributieafhankelijkheid door interne vrees voor het zelfstandig intermediair. a.s.r. lijkt die vrees te boven en realiseert zich dat merken voor klanten en distributiepartners multi-channel zijn. Zich ook zo moeten aanbieden. Zakelijk was het daarom destijds al verstandig om te gaan bouwen aan één sterk merk dat zowel kan rekenen op het zelfstandig intermediair als belangrijkste distributiekanaal als ook digitaal gebruikt kan worden voor rechtstreekse distributie. Je zou eigenlijk wensen dat het niet nog eens vijftien jaar duurt voordat a.s.r. erachter komt dat stoppen met merken niet automatisch alle sympathie voor onderliggende merken bundelt en toevoegt aan het hoofdmerk. Zo bezien had ik liever gelezen over de verschillende initiatieven waarmee ze van a.s.r. een superaantrekkelijk verzekeringsmerk gaan maken dat met slimme producten en diensten aansluit op de hedendaagse behoefte aan financiële zekerheid voor nu en later.”

Weemoed

De thread begint met Peter Hoitinga, commercieel directeur bij de oprichting van Ditzo in 2007. (en later een tijd algemeen directeur). Hoitinga: “Het is in de huidige context misschien een logische keuze maar persoonlijk vind ik het natuurlijk erg jammer. Een ondernemende tijd waar ik met veel plezier op terug kijk. Met een heel mooi en betrokken team hebben we in 2007 in vele opzichten ons nek uit gestoken om de verzekeringsmarkt eens flink op te schudden voor de klant. En met succes op vele fronten. Een merk dat in een recordtempo bekend was, een snelle groei, vele vernieuwingen in product en service, on- en offline marketingaanpak voordat we wisten van het werk van Les Binet en Peter Field en het ontstaan van een groep volgers zoals onder andere Allsecur (nu Allianz Direct) en InShared waardoor er een nieuwe categorie internetverzekeraars ontstond.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS gaat weer inzetten op persoonlijk contact met de klant. In plaats van een callcenter met steeds wisselende medewerkers of keuzemenu’s hebben klanten straks...

Ook gelijk speelveld bij invulling nazorg

Ook gelijk speelveld bij invulling nazorg

In het kader van het gelijk speelveld zal worden gekeken naar de invulling van de postcontractuele zorgplicht. Dat schrijft minister Hoekstra in zijn antwoord op...

Adfiz en HDI maken afspraken over rechtstreekse benadering klant

Adfiz en HDI maken afspraken over rechtstreekse benadering klant

"Adfiz is tegen iedere vorm van rechtstreekse benadering door verzekeraars en heeft dat HDI ook laten weten. We zijn daarbinnen wel tevreden met het resultaat dat...

Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD

Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD

 Adfiz pleit voor uitstel van de invoering van de Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie IDD. "Pas nu begint de omzetting in nationale regels zijn...

Consultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie

Consultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie

Het ministerie van Financiën is de internetconsultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie gestart. Dit besluit implementeert samen met...

Adviseur moet bij schadeverzekering wijze van beloning kenbaar maken

Adviseur moet bij schadeverzekering wijze van beloning kenbaar maken

Minister Dijsselbloem heeft het wetsvoorstel ter implementatie van de nieuwe EU-richtlijn verzekeringsdistributie naar de Tweede Kamer gestuurd. Hoofdpunten van...

Richtlijn distributie vraagt om samenwerking

Richtlijn distributie vraagt om samenwerking

"De bepalingen zijn voor een deel nieuw voor distributeurs, maar ik hoop dat we niet gelijk met zijn allen in een kramp schieten. Europa wil de consumentenbescherming...

Edwin van Tricht directeur Ditzo Schade

Edwin van Tricht directeur Ditzo Schade

Edwin van Tricht (43) is per 1 juli benoemd tot directeur Ditzo Schade. Hij is de opvolger vab Bob Stehmann, die ASR en Ditzo per 1 maart heeft verlaten. Van Tricht...

Marketingdirecteur stehmann vertrekt bij ASR

Marketingdirecteur stehmann vertrekt bij ASR

Bob Stehmann, directeur Marketing en Ditzo, vertrekt per 1 maart bij ASR. Hij snijdt niet alle banden door met zijn werkgever maar blijft als extern adviseur betrokken...

Consumenten waarderen knab, ditzo, unitedconsumers, Allsecur

Consumenten waarderen knab, ditzo, unitedconsumers, Allsecur

Knab (banken), Ditzo (verzekeren algemeen), UnitedConsumers (zorgverzekeraars) en Allsecur (autoverzekeringen) hebben een Beste Service Award van Opiness gewonnen,...