"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"
Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen vragen weten ze niet altijd goed waar ze terecht kunnen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Nibud en Universiteit Leiden in opdracht van NHG hebben uitgevoerd.
Aanleiding voor het onderzoek onder woningeigenaren met een NHG-hypotheek is de toename van het aantal mensen dat ervaart dat de betaalbaarheid van de woning onder druk komt te staan, of verwacht dat dit zal gebeuren. NHG verkent daarom mogelijkheden om, met de markt, consumenten eerder en beter te helpen.
Volgens het onderzoek is voor veel mensen niet bekend of zij beter de geldverstrekker of hun hypotheekadviseur kunnen benaderen. Ook is niet bij alle respondenten bekend wat NHG zou kunnen betekenen. In een beheersituatie denkt NHG graag met de adviseur of geldverstrekker mee over manieren waarop de klant een (eventueel gewijzigde) hypotheek voort kan zetten met behoud van de borgstelling van NHG.
Consumenten die wel weten waar ze terechtkunnen voor hulp ervaren psychologische barrières, zoals schaamte en angst voor negatieve consequenties (zoals boetes).
Julia Delhaas (Nibud-onderzoeker) en Hanneke Goosen (promovenda Universiteit Leiden): "Op het moment dat duidelijker is waar men terecht kan met beginnende financiële problemen, en drempels die worden ervaren worden weggenomen, kan dit ervoor zorgen dat woningeigenaren met zorgen eerder contact opnemen. Samen kan dan gezocht worden naar mogelijke oplossingen. Zo dragen geldverstrekkers en NHG bij aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters; een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen."
Reactie toevoegen
Meer over
Alleen ben je sneller, samen kom je verder
(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht...
Vereniging Eigen Huis roept op tot forse verhoging NHG-grens
Vereniging Eigen Huis roept minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) op om per 1 januari volgend jaar...
Vanaf 2023 alleen financiering met NHG voor verantwoorde erfpachtconstructies
Per 1 januari 2023 staat NHG financiering alleen toe als een erfpacht- of kortingsconstructie verantwoord is. Daarnaast zijn aanbieders van erfpachtconstructies...
Nibud: online tool voor mensen met pensioen in zicht
Het Nibud ontwikkelt een online tool die consumenten inzicht geeft in keuzes rondom het moment van pensionering en de financiële effecten daarvan. De tool,...
Geldplannen Nibud in 2021 402.000 keer ingevuld
In 2021 zijn de geldplannen( anonieme online schuldpreventie) van het Nibud 402.000 keer ingevuld. Het meest (102.000 keer) werd het geldplan Sparen, aflossen of...
Marktaandeel NHG verder gestegen
Het marktaandeel van NHG steeg in 2021 naar 67% (2020: 63%). Dit blijkt uit het jaarverslag 2021 van NHG. Het NHG-marktaandeel wordt gedefinieerd als het aandeel...
Annemarie van Gaal commissaris NHG
Annemarie van Gaal versterkt per 1 juli de Raad van Commissarissen van NHG. Met de komst van Van Gaal is de Raad van Commissarissen weer op volle sterkte. Van Gaal...
Carla Muters (NHG): oproep om de digitale handen ineen te slaan
"Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen...
Enorme stijging van financiering voor verduurzaming met NHG
Uit de kwartaalrapportage van NHG blijkt een enorme stijging van het aantal financieringen waarbij de mogelijkheid om te verduurzamen is meegenomen. In het eerste...
Nibud wil laagdrempelig advies bij pensioenbedrag ineens
Het Nibud pleit ervoor dat als de regeling pensioenbedrag ineens ingaat, iedereen vooraf laagdrempelig de mogelijkheid krijgt onafhankelijke en deskundige begeleiding...