"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"
Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen vragen weten ze niet altijd goed waar ze terecht kunnen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Nibud en Universiteit Leiden in opdracht van NHG hebben uitgevoerd.
Aanleiding voor het onderzoek onder woningeigenaren met een NHG-hypotheek is de toename van het aantal mensen dat ervaart dat de betaalbaarheid van de woning onder druk komt te staan, of verwacht dat dit zal gebeuren. NHG verkent daarom mogelijkheden om, met de markt, consumenten eerder en beter te helpen.
Volgens het onderzoek is voor veel mensen niet bekend of zij beter de geldverstrekker of hun hypotheekadviseur kunnen benaderen. Ook is niet bij alle respondenten bekend wat NHG zou kunnen betekenen. In een beheersituatie denkt NHG graag met de adviseur of geldverstrekker mee over manieren waarop de klant een (eventueel gewijzigde) hypotheek voort kan zetten met behoud van de borgstelling van NHG.
Consumenten die wel weten waar ze terechtkunnen voor hulp ervaren psychologische barrières, zoals schaamte en angst voor negatieve consequenties (zoals boetes).
Julia Delhaas (Nibud-onderzoeker) en Hanneke Goosen (promovenda Universiteit Leiden): "Op het moment dat duidelijker is waar men terecht kan met beginnende financiële problemen, en drempels die worden ervaren worden weggenomen, kan dit ervoor zorgen dat woningeigenaren met zorgen eerder contact opnemen. Samen kan dan gezocht worden naar mogelijke oplossingen. Zo dragen geldverstrekkers en NHG bij aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters; een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen."
Reactie toevoegen
Meer over
Nibud: “Pensioenen zouden een abc’tje moeten zijn”
“Pensioenen zouden een abc’tje moeten zijn: adequaat inkomen na pensionering, begrijpelijk, controleerbaar.” Dat stelt het Nibud, dat pleit voor...
Geldplannen 500.000 keer ingevuld
Sinds het Nibud startte met de geldplannen van Startpunt Geldzaken zijn deze plannen ruim 500.000 keer ingevuld. In totaal zijn er twaalf geldplannen. Het nieuwste...
Meer energiebesparende maatregelen in minder hypotheken met NHG
In 2022 daalde het aantal verstrekte hypotheken met NHG met achttien procent. De afname is met name veroorzaakt door de gestegen hypotheekrentetarieven en de hoge...
Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp
Een op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren...
Onderzoek NHG en SVn: weinig oog voor startersoplossingen woningmarkt
Er zijn 31 oplossingen ontwikkeld om starters aan een koopwoning te helpen waarvan er op dit moment 18 beschikbaar zijn, maar deze oplossingen worden tot op heden...
NHG zag in het eerste kwartaal een stijging van het aantal garanties voor de aankoop van een woning van 39 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022....
Nibud geeft webinar Pensioenkeuzes
Nibud geeft op 23 mei van 15.30 uur tot 16.45 uur het webinar Pensioenkeuzes. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart gaat in dit webinar in gesprek met Esmée...
Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen
Nibud heeft het Geldplan Bijna pensioen gelanceerd. Hiermee krijgen 55-plussers inzicht in de keuzes die zij kunnen maken over hun pensionering. "Het Geldplan Bijna...
Nibud Budgethandboek 2023 verschenen
Het Nibud Budgethandboek 2023 is verschenen. Het handboek wordt dit jaar voor de veertigste keer uitgegeven. “In de loop der jaren”, aldus het Nibud,...
Sterke daling NHG-garanties voor woningverbetering
In het vierde kwartaal van 2022 zijn er meer woningen verkocht binnen de NHG-kostengrens en ook het marktaandeel van NHG binnen die kostengrens nam toe. Dit komt...