Eyzenga: AFM gezien als anti-intermediaire instantie

Rien Eyzenga

"Sta toe dat wij met u in gesprek komen. Niet om aan te horen wat ons bezig houdt. Maar om u de alternatieve oplossingen voor te leggen. Met als doel een duurzame, evenwichtige en vooral bonafide financiële dienstverlening. In het belang van de consument, maar rekening houdend met de maatschappelijke posities van aanbieders en adviseurs", aldus Rien Eyzenga in een open brief aan de AFM.

Adviseur Eyzenga van Eyzenga Risicobeheer uit in zijn brief zijn grote zorgen over de stappen die de AFM neemt om paal en perk te stellen aan op winstmaximalisatie gerichte (verkoop van) financiële producten. Eyzenga stelt dat maatregelen noodzakelijk waren, maar dat hij zich niet aan de indruk kan onttrekken, dat bij veel maatregelen nauwelijks traceerbaar is op welke manier ze het consumentenbelang dienen. "Gelijktijdig blijken ze doorgaans wel een uitgesproken negatief effect te hebben op de maatschappelijke positie van het intermediair. Terwijl bij veel maatregelen de aanbieders lijken te worden ontzien. Sterker nog, sommige maatregelen blijken voor de aanbieders zelfs een positief effect te hebben. Het zal u dan ook nauwelijks verbazen, dat het Intermediair de AFM niet (meer) ziet als consumentgerichte toezichthouder, maar als een anti-intermediair gerichte instantie."

Eyzenga noemt als voorbeelden van zaken die niet in het belang van de consument zijn onder meer de directe adviesbeloning bij hypotheken, waardoor shoppen onmogelijk wordt gemaakt, de kosten voor de consument hoger worden en de aankoop van een woning daardoor lastiger wordt.

"Onderbelicht blijft op welke manier de aanbieders de enorme bedragen aan bespaarde aanbrengprovisies en bonussen aan de consumenten ten goede hebben laten komen. Het brengt het vervelende vermoeden met zich mee, dat de maatregelen voor de aanbieders een erg positief effect zouden kunnen hebben gehad."

Ander voorbeeld is het betitelen van de orv en de uitvaartverzekering als een complex producten, waardoor voor een grote groep consumenten advies over deze producten ontoegankelijk zal worden. Eyzenga: "Uw doel is (onder meer) om te voorkomen dat consumenten niet-passende producten afnemen. Vandaar het strengere toezicht. Desondanks staat u het verzekeraars toe hun producten rechtstreeks en zonder enige vorm van begeleiding of advies, aan de consument te slijten. Met verkeerde aankoopbeslissingen tot gevolg.  Ik kan daar zonder enige moeite een commercieel belang aan de kant van de verzekeraar in ontdekken. Maar welk consumentenbelang dient u door execution only toe te staan? Op grond van welke overweging faciliteert u, dat consumenten verkeerde beslissingen nemen?"

Ook de eisen aan permanente educatie dienen het consumentenbelang niet, vindt Eyzenga. "De vraag kan worden gesteld welk consumentenbelang ermee is gediend om uitsluitend onze beroepsgroep een zodanig zwaar regime op te leggen, dat het ‘niet behalen van een diploma’ direct gevolgd wordt door het verliezen van alle bevoegdheden, met als uiteindelijk gevolg een snelle en gedwongen verkoop van de onderneming.  De enorme impact staat in geen enkele verhouding tot uw wens consumenten bescherming te bieden. De vraag is zelfs gerechtvaardigd welke negatieve effecten het voor consumenten heeft indien hun eigen adviseur, vanwege het niet behaald hebben van een nieuw diploma, zijn kantoor zou moeten verkopen."

Ook uit Eyzenga zich in de open brief bijzonder kritisch over zorgdiploma's, het incassorecht en de kostenvrijstelling verzekeraars.
"U spreekt over een kloof met het Intermediair. En over een ‘nieuwe wereld’, waar nieuwe spelregels gaan gelden. Ik doe graag mee met een nieuwe wereld die oog heeft voor de kwetsbare positie van onwetende consumenten. En u zult duizenden collega’s aantreffen, die in dat verband hun taak naar eer en geweten willen vervullen. Maar een wereld, waarin een toezichthouder steeds minder oog lijkt te hebben voor die onwetende en afhankelijke consumenten, een wereld die vrijwel geen enkele compassie lijkt te hebben met de snel verslechterende positie van de overgebleven adviseurs, maar die gelijktijdig de aanbieders op tal van terreinen welwillend tegemoet lijkt te willen komen, is niet de wereld die ik voorsta. Ik realiseer mij terdege, dat u uw taak als beschermer van consumentenbelangen, of zelfs maar als instantie ter bevordering van een bonafide financiële dienstverlening, niet kunt vervullen zonder in bepaalde gevallen pijnlijke maatregelen te nemen. Maar die maatregelen alle eenzijdig op ons, het professionele intermediair, af te wentelen levert inmiddels geen begrip meer op. Temeer daar er nog steeds ruim voldoende alternatieven voorhanden zijn, die, zonder schade aan te richten, hetzelfde doel kunnen bereiken. Vrijwel al uw maatregelen hebben een forse tot soms zelfs zeer forse negatieve impact op de positie van het Intermediair. Met menselijk intens trieste gevolgen. Honderden kantoren hebben de deuren moeten sluiten. Duizenden arbeidsplaatsen zijn inmiddels verloren gegaan. En bij adviseurs zijn miljoenen aan investeringen en pensioenvermogen in rook opgegaan. Desondanks is bij sommige van uw maatregelen het consumentenbelang nauwelijks meer dan ‘twijfelachtig’. En bij veel blijkt het consumentenbelang zelfs volledig afwezig te zijn."

Reactie toevoegen

 

Reacties

intermediar - 7 oktober 2012

Het gaat de AFM uiteindelijk om de consument? Blijkbaar gaat het AFM er vanuit dat alles wat zij doet in het belang is van de consument. Als het om de consument gaat waarom horen wij dan niet wat de consument er zelf van vindt? Al haar besluiten en beslissingen die AFM neemt die zijn niet getoetst bij de consument. Er bestaat, zo ver ik weet, geen enkele consumentenenquete waaruit blijkt dat de consument het eens is met de genomen besluiten door AFM? De AFM is zo goed in het produceren van duimdikke rapporten zolang het maar niet de mening vertegenwoordigd van de consumenten? Uit mijn gesprekken met relaties over genomen besluiten van AFM blijkt echter dat zij niet alleen de steun en vertrouwen bij intermediar Nederland kwijt is maar ook van de consument. Wie heeft de AFM verteld dat de consument het eens is met haar besluiten? Dit is de kern van het probleem!

JD - 6 oktober 2012

Als je gewoon om je heen kijkt zonder te oordelen zie je dat overal mensen verzekeringen/financieringen afsluiten en daar geld mee verdienen en niet eens weten wie de AFM is .Dit vind ik geweldig dat dit kan plaatsvinden met al dat toezicht

Fred Groen - 5 oktober 2012

Beste Rien, respect voor jouw brief waar eigenlijk alles wel in staat van de afgelopen jaren. We voelen ons aan alle kanten weggezet als de eerste de beste ...., maar worden er alleen maar sterker van en zullen de AFM en banken en verzekeraars via onze klanten laten merken dat ze de plank volledig misslaan. Door onze manier van werken enorme groei mogelijk en reeds ingezet van nieuwe relaties voor echt onafhankelijk en transparant advies. met vriendelijke groet, Fred Groen

Milco de Frel - 5 oktober 2012

Beste Rien, complimenten voor de genomen actie. In grote lijnen onderstreep ik je verhaal. Naar mijn idee is de focus veel te weinig gericht op de aanbieders en bedenkers van de financiële producten. De banken, verzekeraars en vermogensbeheerders. Juist daar ligt m.i. de oorzaak van de problemen waar een ieder (adviseurs en consumenten) nu mee kampt. Zij ontspringen de dans en gaan doodleuk door met die windowdressing. Zogenaamd middenin de samenleving staan maar helaas met het doel om hier zelf de rentabiliteit mee te verhogen. De onwetende en te gemakzuchtige consument wordt vaak onbewust slachtoffer van deze windowdressing. ONAFHANKELIJKE Adviseurs zouden een belangrijke rol moeten spelen bij het meer zelfredzaam maken van de onbewust onbekwame consumenten. Daar zal een weg voor moeten worden aangelegd en hier zal de AFM een rol in moeten gaan spelen. Juist in het belang van de consument! Alleen vrees ik dat de lobby van de grote financiële instellingen hier bij voorbaat een stokje voor zal steken. Het zal dus uit onszelf moeten komen. Dus ondanks de klappen van de zweep die nu over ons heen komen zullen we hier juist sterker uit naar voren moeten komen. Laten wij de sleutel zijn naar een betere en duurzame financiële wereld. Laten wij het filter zijn tussen die kortzichtige instellingen die alleen maar meer , meer, meer voor minder en met minder voor ogen hebben! Laten we vooral inspiratie en kracht halen uit de woelige tijd waarin we nu vertoeven. Uiteindelijk breekt na regen altijd de zon weer door en zal de waarheid de leugen(s) achterhalen...!

Tsjongejonge - 5 oktober 2012

Of het wat uithaalt weet je nooit Rien. Maar niets doen levert zeker niets op. Bedankt voor je poging. Hoe gaat het trouwens met de geldloketten? Als je niets hoort ..... is er waarschijnlijk niet veel te melden. Of ben ik te pessi-/optimistisch?

Leon Brummelhuis / Neutralis financial life planne - 5 oktober 2012

Dag Rien, Wat heb je dit prachtig verwoord. We moeten elkaar niet gaan overtuigen van ons gelijk maar elkaar gaan inspireren. Niet vechten maar samenwerken. Niet handelen vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Niet denken in onmogelijkheden maar in mogelijkheden. Ons zelf kritisch aan durven kijken in spiegel en afvragen wat wij er zelf aan doen om de situatie te verbeteren om vervolgens de verbinding met elkaar te gaan zoeken en aan te gaan voor de prachtige wereld van financiële dienstverlening. Vertrouwende inspirerende groet, Leon Brummelhuis

Jan van henegouwen - 5 oktober 2012

Wie kent het verhaal van de muis en de Olifant? De olifant is de AFM in deze en zij trompettert wat het ministerie van financien bedenkt. Is het eenmaal wet dan wordt je er aan opgehangen. De AFM luistert niet naar individuele tussenpersonen.

Tussen hoop en vrees - 5 oktober 2012

Rien, een goede en duidelijke brief, ik kan niet anders zeggen. Ik hoop dat men bij AFM hierdoor aan het denken wordt gezet en dat men in het belang van de consument zorgt voor een "level playing field." Ik vrees echter dat men doof zal blijven voor deze argumenten. Deze vrees wordt mede gevoed door het feit dat Erica Verdegaal een podium wordt gegeven in het relatiemagazine van de AFM, Inzicht van oktober 2012

Geert - 5 oktober 2012

Beste Rien, Je hebt helemaal gelijk! Politiek den Haag heeft de AFM ontworpen zonder énige échte kennis van zaken en onder druk van de banken met de bedoeling onze volledige bedrijfstak ( het intermediair) weg te snijden uit onze gemeenschap. AFM voegt n i e t s dan ellende en kostenverhoging toe. Het belang van de consument beschermen is n o o i t de bedoeling van de wetgever en / of de AFM geweest. In ons BW staan al jaaaaren regels waaraan eenieder zich dient te houden. Als men dat helder en duidelijk had toegepast in het verleden en de rotte appels eruit had gehaald en definitief uit de branche had verwijdert zaten wij nu niet met de zilvergrijze koppensnellers van de AFM opgescheept. In het verleden zijn verzekeraars, tussenpersonen én de wetgever véél te tolerant geweest. Integriteit is van álle tijden. De échte verzekerings adviseur is nauw betrokken bij zijn klant en zorgt dat hij zijn zaakjes op orde heeft. Die heeft niets met de AFM en al haar onzinnige regels, die wil zijn werk in het belang van de klant en goed doen. Dat was zo en dat zal zo blijven. Tenminste als er over 5 jaar nog verzekeringsadviseurs zijn...........

Het Verzekeringsmuseum.nl - 5 oktober 2012

In het kort : " Staat in de nieuwe wereld de klant nu centraal "! ? Ruud Horsten van uit Het Verzekeringsmuseum.

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....