Fikse naheffing kosten doorlopend toezicht

Eurobiljetten

Adviseurs en bemiddelaars krijgen van de AFM een naheffing van 17,4 procent over het factuurbedrag doorlopend toezicht 2012. Daarnaast gaan ze meer bijdragen aan het toezicht 2013.
 

De AFM: "De heffing in 2012 was relatief laag doordat de daadwerkelijke uitgaven in 2011 lager waren dan begroot. Dit overschot is in 2012 verrekend. Vorig jaar was er juist een tekort en dit wordt nu, in 2013, via een aparte naheffing in rekening gebracht, bij die ondernemingen aan wie ook in 2012 een heffing voor doorlopend toezicht is opgelegd. De naheffing bedraagt 17,4 procent van de opgelegde heffing over 2012. Dit bedrag wordt apart zichtbaar gemaakt op de factuur voor het doorlopend toezicht 2013." Over 2013 geldt een basistarief van 750 euro en een variabel tarief. De belangrijkste reden voor de stijging van de heffingen in 2013 is de lagere overheidsbijdrage. In 2012 was de begrote bijdrage van de overheid aan het AFM-toezicht nog 29 miljoen euro. Deze bijdrage is in 2013 gedaald naar 20 miljoen euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roland Kok - 12 juni 2013

denk dat het tijd wordt voor de rechter. Bij ons is het duidelijk de emmer zit vol dit was de laatste druppel. AFM bereid je voor als de branche niet collectief ingrijpt, dan maar alleen. Dit is onacceptabel er dient nu eindelijk ingegrepen te worden. Deze belofte kan ik nu doen, de AFM kan een proces tegemoet zien als dit wordt door gezet. Wie kan mij uitleggen hoe dit in ons rechtsysteem kan overheid en AFM mogen zich crimineel gedragen?

Bram Verwijs - 12 juni 2013

Vanaf oprichting AFM hebben we altijd al kritiek gehad, maar alles wordt terzijde gelegd. Het parlement hoor je er nooit over, die vinden alles goed wat in hun straatje past, zelfs faillissementen van assurantietussenpersonen. Volgens mij vinden de verzekeringsmaatschappijen het wel goed dat AFM alles doet wat in hun straatje past. Hoe eerder wij uit beeld zijn, hoe beter. Volgens mij is het vechten tegen de bierkaai, maar anderzijds, als we niets doen, dan geen we de overheid en de AFM permissie om ons te vermoorden. We hebben al zoveel kritiek geuit, we hebben al zoveel aan de bel getrokken, maar we stuiten tegen een muur. Wie weet nog wat we er aan kunnen doen? Zou het Europeesche Hof er iets aan kunnen veranderen? Zo ja, wie neemt dan het voortouw?

Martin Schipper - 12 juni 2013

Ik ga zeer zeker bezwaar aantekenen, ik roep iedereen op dat te doen! Laten ze allemaal maar eens uitleggen waarom dit mag! Of nog een tip: betaal in 133 keer. Hebben ze er lekker veel werk van! Dit schijnt dan nog het enige legitieme te zijn dat we kunnen doen tegen dit soort Noord-Koreaanse toestanden. Ik walg van dit soort moraalridders met een dubbele moraal en bijna goed genoeg gevulde zakken.

Joost van Nieuwenhuijze - 12 juni 2013

De vraag is, of de regeling tot het vaststellen van tarieven wel de bevoegdheid geeft om bij niet halen van de prognoses na te heffen. M.i. is dat detournement de pouvoir, oftewel misbruik van recht. Als wij dat bij onze klanten zouden doen, hebben wij binnen de kortste keren geen klanten meer. Wij kunnen alleen niet naar een andere leverancier. En zolang Independer mag adverteren zonder te melden dat het een onderdeel is van achmea, dan weet je dat er met twee maten gemeten wordt. De vraag wat de oorzaak is van het jet halen van de prognose is blijkbaar niet belangrijk. Ik denk dat door alle regelgeving velen de stok aan maarten hebben gegeven en dus minder inkomsten, gewoon het risico des ondernemers. Meneer Kockelkoorn: Bezuinigen door je door minder uit te geven, niet de portemonnaie van je broodheer, dus wij de belastingbetaler, te plunderen.

Joost van Nieuwenhuijze - 12 juni 2013

Helemaal eens met Loet. En zet daarnaast de uitkomst van het onderzoek dat het provisieverbod ook nog eens fnuikend is. Kortom het faillissement van het intermediair door overheidsmaatregelen.

Joost van Nieuwenhuijze - 12 juni 2013

@ Bram Verwijs, om naar het EHRM toe te gaan moet eerst in Nederland geprocedeerd worden. Bij niet toewijzen van de vordering door de HR, hoogste instantie, moet daarover nog een klacht ingediend worden en dan maar hopen dat je een reactie krijgt. Dan moet er sprake zijn van een geschonden mensenrecht als vermeld in het EVRM of IVRK. De laatste is sowieso niet relevant voor de eerste kom ik niet verder dan misbruik van recht door de overheid, oftewel een onrechtmatige overheidsdaad die wel bewezen zal moeten worden. Ik zou de AFM wel willen adviseren om een goede bestuurders aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, maar dat is nu te laat, want als er sprake is van het niet realiseren van je begroting is er sprake van mismanagement. Maar ja, het zou mij niet verbazen dat als men het niet op deze wijze kan realiseren dat het aantal boetes zal toenemen zo ook de hoogte daarvan. Ook zo aardig we kennen normaliter de trias politica. Bij de AFM is het regel stellen de controle en de beoordeling van de schending in een en dezelfde organisatie en daarmee voldoet de AFM niet aan de beginselen van de trias politica. Dan heb ik het verder nog niet over de KIFID en de gewone rechter. Het zou beter zijn dat de AFM zich met de regelstelling bezig houdt, de Kifid met de controle en de gewone rechter voor het oordeel. Hoewel dan loop je bij dfe HR tegen art 81 RO aan als zij geen zin hebben of bang zijn dat een nieuw standpunt grote maatschappelijke gevolgen heeft terwijl de procedure hoogst discriminatoir is en zelfs in strijd met uitspraken van het EHRM. Misschien tijd om te boek Atlas Shrugged van Ayn Rand nogmaals te lezen.

René Springintveld FFP - 12 juni 2013

Dit is natuurlijk echt een belachelijke actie! De AFM komt niet uit met haar begroting en rekent het verschil vervolgens maar gewoon door? Ik wil de reacties van mijn cliënten wel eens horen als ik dit bij hun overhoop haal. Ik kan je de reactie wel voorspellen. Ik ben net als anderen benieuwd of de AFM deze bevoegdheid heeft, los van het morele aspect. De AFM handelt zelf duidelijk niet naar wat zij zelf uitdraagt. Hoe serieus kun je de AFM dan nog nemen? Ik heb er echt geen verdere woorden voor!

Frans Lampe - 12 juni 2013

Volgens dit artikel gaat de consument uiteindelijk de verhoging betalen. Ik denk dat het zoeken van de publiciteit nog het beste middel is. Als het sentiment over de AFM omslaat, valt vanzelf het politieke draagvlak weg. http://www.wegwijs.nl/artikel/2012/12/toezichthouder-op-adviseurs-verdient-euro-510000-per-jaar Het is snel en eenvoudig te lezen.

Loet Schrauwen - 12 juni 2013

Eigenlijk te gek voor woorden, ik vond de kosten al veel te hoog. We betalen verplicht om ons zelf te laten controleren, eigenlijk zouden de consumenten dit moeten betalen en niet de beroepsgroep!

Ron van Anholt - 12 juni 2013

Beste Roland, dat is de kern van het probleem: De overheid gedraagt zich NIET crimineel! Zij maken de wetten die dit soort zaken legitimeren. En doordat wij als branche nooit strak georganiseerd zijn geweest (en nog niet zijn) kunnen dit soort toestanden plaats vinden. Dat gaat net zo lang door tot wij ons allemaal organiseren en laten vertegenwoordigen door krachtige personen die voor onze gezamenlijke belangen opkomen in Den Haag. Daarom, herhaalde oproep: Wordt allen lid van Adfiz en kies een krachtig bestuur in een efficiënte organisatie!

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

DNB betrekt in 2024 vier specifieke thema’s sectorbreed in het toezicht op verzekeraars: Duurzaamheid in Toezicht Verzekeraars, Hypotheken & Vastgoed Verzekeraars,...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

Verbond niet blij met consultatie DNB

Verbond niet blij met consultatie DNB

Amper een half jaar nadat verzekeraars moeten voldoen aan het DNB-beleid over de onafhankelijkheid van raad van commissarissen, wordt dit beleid alweer herzien....

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

"AFM en DNB voldoende duidelijk over ontwikkeling toezichtkosten"

"AFM en DNB voldoende duidelijk over ontwikkeling toezichtkosten"

Minister Kaag meent dat AFM en DNB hun kostenontwikkeling voldoende duidelijk maken. “Aanvullende maatregelen acht ik op dit moment niet nodig”, aldus...

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

DNB zal instellingen in 2022 blijven uitdagen op hun strategie en de houdbaarheid van hun bedrijfsmodel, gegeven de digitalisering van financiële diensten....

Chris de Bruin:  "AFM zoekt spijkers op laag water"

Chris de Bruin: "AFM zoekt spijkers op laag water"

"De conclusie is dus dat de overheid kennelijk de ruimte heeft je onrecht aan te doen zonder dat je er iets tegen kunt ondernemen.” Aldus financieel adviseur...

De Brandaris van het financiële systeem?

De Brandaris van het financiële systeem?

DNB-directeur Frank Elderson omschreef vrijdag op Springtij Terschelling DNB als “de Brandaris van het financiële systeem”. Maar er ging ooit een...

AFM hervat uitvragen bij financiële ondernemingen per 1 juni

AFM hervat uitvragen bij financiële ondernemingen per 1 juni

De AFM hervat de uitvraag van gegevens bij financiële ondernemingen per 1 juni. "We herstarten eveneens zogeheten onderzoeken ter plaatse wanneer dat, alles...