Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Michiel van Vugt 2023

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Toch is er nog veel werk aan de winkel volgens de stichting. "De helft van alle advieskantoren houdt zich nog niet of nauwelijks bezig met actief klantbeheer. Zij voeren hooguit op ad hoc basis een actie uit of beperken zich tot hetgeen wettelijk is verplicht." Uit het onderzoek van een jaar geleden bleek dat de meeste advieskantoren niet verder kwamen dan puur de wettelijk nazorg.

Voor het tweede jaar op rij heeft de Stichting Actief Klantbeheer onderzoek laten doen naar de frequentie en aard van contacten van financieel adviseurs met hun bestaande klanten. Aan adviseurs is gevraagd of en welke activiteiten zij op het gebied van actief klantbeheer uitvoeren. Op basis van die antwoorden heeft de stichting geanalyseerd hoe volwassen de adviseurs zijn op het gebied van actief klantbeheer. Er worden vijf niveaus onderscheiden, variërend van niveau 0 (reactief, alleen wettelijke nazorg) tot niveau 4 (geoptimaliseerd met processen, actief klantbeheer is essentieel onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering).

Volgens de stichting is het aantal adviseurs dat op niveau 2 en 3 opereert het afgelopen jaar toegenomen. "Dat is met name het geval bij kleinere kantoren (tot 500 klanten). Grotere kantoren werken vaker op een hoger volwassenheidsniveau. Het percentage kantoren op het laagste niveau (0) is afgenomen van 13 naar 9 procent.

In het onderzoek van vorig jaar waren ‘privacy’ en ‘tijd’ belangrijke belemmeringen om met actief klantbeheer aan de slag te gaan. Dat is nu minder het geval. De belangrijkste beperkingen zijn op dit moment het vinden van een passend verdienmodel en het kunnen beschikken over actuele klantdata.

Helpen zoeken naar mogelijkheden om de woning te verduurzamen, blijkt het belangrijkste motief om klanten actief te benaderen. Het afgelopen jaar nam het aantal adviseurs toe dat met die reden contact zocht met de klant (van 41 procent naar 61 procent). Renteverlenging en oversluiten zijn daarentegen gedaald.

Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer: “Enerzijds zijn we blij met de resultaten van het onderzoek. De hoge respons en de stijging van het volwassenheidsniveau geven aan dat actief klantbeheer in toenemende mate leeft. Dat is goed nieuws voor de consument. Het toont bovendien aan dat adviseurs en branchepartijen niet stil zitten maar zich blijven ontwikkelen. Anderzijds is er in zijn ogen nog een lange weg af te leggen. Zo vindt Van Vugt het aantal kantoren dat zich nog beweegt op niveau 0 (reactief, alleen wettelijke nazorg) of 1 (ad hoc, zonder structuur en ondersteunende processen), veel te hoog. Hij wijst op de huidige marktomstandigheden. “Juist in deze tijd met minder hypotheekaanvragen ontstaat er meer ruimte om op zoek te gaan naar andere verdiensten, zoals actief klantbeheer. Als Stichting zullen we adviseurs en andere branchepartijen hierbij zo veel mogelijk ondersteunen.”

De resultaten van het onderzoek komen uitgebreid aan de orde op 13 april tijdens een online-uitzending van de Stichting Actief Klantbeheer, in samenwerking met de SEH.  Aanmelden kan hier.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden....

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

SEH en Impact lanceren 'Eigenwoning Challenge'

SEH en Impact lanceren 'Eigenwoning Challenge'

De Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) heeft samen met Impact de kennisquiz 'de Eigenwoning Challenge' gelanceerd. Volgens de SEH een nieuwe benadering om de...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....