Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Michiel van Vugt 2023

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Toch is er nog veel werk aan de winkel volgens de stichting. "De helft van alle advieskantoren houdt zich nog niet of nauwelijks bezig met actief klantbeheer. Zij voeren hooguit op ad hoc basis een actie uit of beperken zich tot hetgeen wettelijk is verplicht." Uit het onderzoek van een jaar geleden bleek dat de meeste advieskantoren niet verder kwamen dan puur de wettelijk nazorg.

Voor het tweede jaar op rij heeft de Stichting Actief Klantbeheer onderzoek laten doen naar de frequentie en aard van contacten van financieel adviseurs met hun bestaande klanten. Aan adviseurs is gevraagd of en welke activiteiten zij op het gebied van actief klantbeheer uitvoeren. Op basis van die antwoorden heeft de stichting geanalyseerd hoe volwassen de adviseurs zijn op het gebied van actief klantbeheer. Er worden vijf niveaus onderscheiden, variërend van niveau 0 (reactief, alleen wettelijke nazorg) tot niveau 4 (geoptimaliseerd met processen, actief klantbeheer is essentieel onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering).

Volgens de stichting is het aantal adviseurs dat op niveau 2 en 3 opereert het afgelopen jaar toegenomen. "Dat is met name het geval bij kleinere kantoren (tot 500 klanten). Grotere kantoren werken vaker op een hoger volwassenheidsniveau. Het percentage kantoren op het laagste niveau (0) is afgenomen van 13 naar 9 procent.

In het onderzoek van vorig jaar waren ‘privacy’ en ‘tijd’ belangrijke belemmeringen om met actief klantbeheer aan de slag te gaan. Dat is nu minder het geval. De belangrijkste beperkingen zijn op dit moment het vinden van een passend verdienmodel en het kunnen beschikken over actuele klantdata.

Helpen zoeken naar mogelijkheden om de woning te verduurzamen, blijkt het belangrijkste motief om klanten actief te benaderen. Het afgelopen jaar nam het aantal adviseurs toe dat met die reden contact zocht met de klant (van 41 procent naar 61 procent). Renteverlenging en oversluiten zijn daarentegen gedaald.

Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer: “Enerzijds zijn we blij met de resultaten van het onderzoek. De hoge respons en de stijging van het volwassenheidsniveau geven aan dat actief klantbeheer in toenemende mate leeft. Dat is goed nieuws voor de consument. Het toont bovendien aan dat adviseurs en branchepartijen niet stil zitten maar zich blijven ontwikkelen. Anderzijds is er in zijn ogen nog een lange weg af te leggen. Zo vindt Van Vugt het aantal kantoren dat zich nog beweegt op niveau 0 (reactief, alleen wettelijke nazorg) of 1 (ad hoc, zonder structuur en ondersteunende processen), veel te hoog. Hij wijst op de huidige marktomstandigheden. “Juist in deze tijd met minder hypotheekaanvragen ontstaat er meer ruimte om op zoek te gaan naar andere verdiensten, zoals actief klantbeheer. Als Stichting zullen we adviseurs en andere branchepartijen hierbij zo veel mogelijk ondersteunen.”

De resultaten van het onderzoek komen uitgebreid aan de orde op 13 april tijdens een online-uitzending van de Stichting Actief Klantbeheer, in samenwerking met de SEH.  Aanmelden kan hier.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Winnende bespaartip consumentenplatform LevenWonen.nl

Winnende bespaartip consumentenplatform LevenWonen.nl

Organiseer eetafspraken met vrienden of familie en rouleer iedere week. Met die bespaartip heeft Rowin van den Berge uit Hillegom de prijsvraag gewonnen van LevenWonen.nl,...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...