GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

Rechtershamer via Pixabay

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie betreft een klant die premierestitutie op zijn ORV wenst na Kifid-uitspraak 2018-339. De klant is inmiddels naar Kifid gestapt.

GedXpert: "De door ons bijgevoegde (al dan niet eerdere) reactie van de AFM over dit onderwerp die wij hangende onze gesprekken met de heer xxx (klant GeldXpert, red.) via een collega mochten ontvangen, lijkt te stellen dat er geen wettelijke nazorgeisen op dit vlak zijn. Dit lijkt haaks op een eerdere uitspraak van Kifid te staan. Naar ons idee dwaalt Kifid dus in deze eerdere uitspraak, of spelen er omstandigheden die wij niet kennen en wordt deze uitspraak onterecht gegeneraliseerd.

"U vertelde ons dat er partijen zijn (de Rabobank?) die bedragen uit coulance overmaakt in deze. Nu is de Rabobank in deze zelf de aanbieder en wellicht betalen cliënten daar voor het onderhoud aan hun verzekering, maar als zaken wettelijk verplicht zijn, kan er van coulance niet eens sprake zijn. Nog meer onduidelijkheid dus.

"Als na de uitspraak van Kifid wat ons betreft nog steeds onduidelijkheid bestaat over de uitleg van de wet en interpretaties van die wet, dan zal inderdaad, zoals wij reeds gesteld hebben, een gang naar de rechter duidelijkheid moeten bieden. De adviezen van Kifid zijn voor ons (een keus die vele bemiddelaars in Nederland hebben gemaakt) niet bindend. Met een bindende uitspraak van de Kifid verlies je als ondernemer namelijk een groot stuk van je recht op juridisch verweer.

"Met de mogelijke gang naar de rechter willen wij ook een en ander in een breder kader plaatsen. Zo ontgaat ons bijvoorbeeld het verschil tussen deze casus overlijdensrisicoverzekering en iemand die een hypotheek heeft die op enig moment qua rente/maandlast bij een andere aanbieder mogelijk goedkoper kan. Als een bemiddelaar wéttelijk verplicht zou zijn om zodra een andere aanbieder een goedkoper product aan kan bieden (hypothecair of verzekeringstechnisch), dit onverwijld aan de consument te melden wegens voorkoming van schade, zal de prijs van financiële dienstverlening stevig moeten stijgen en/of ontstaat er een onwerkbare situatie. In essentie moet je als bemiddelaar dan immers 30 jaar lang iedere dag voor iedere cliënt controleren of er niet toevallig een adviesonderdeel is dat op dát moment - door welke aanbieder dan ook - goedkoper geleverd kan worden. Als iemand een betaald service-abonnement afneemt waarin deze nazorg wordt toegezegd, kan er ons inziens geen discussie zijn. Als echter juridisch vast komt te staan dat deze vorm van nazorg ook onbetaald geleverd dient te worden, komt hiermee eveneens de legaliteit van het service-abonnement ter discussie te staan. Je laat dan immers iemand betalen voor iets dat je gratis dient te leveren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Harlaar - Digisurance 20 mei 2019

Wat houdt GeldXpert tegen om deze stap te maken? Laat de man/vrouw in het zwart maar uitspraak doen, dan heeft zowel het intermediair als de consument duidelijkheid.

Meer over
Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

AFM: premietrends niet actief melden binnen Wft-zorgplicht

AFM: premietrends niet actief melden binnen Wft-zorgplicht

Financieel adviseurs hebben in elk geval op grond van de Wft geen actieve plicht klanten over algemene trends in premiewijzigingen in te lichten, zegt de Autoriteit...

AFM scherpt richtlijn nazorg aan

AFM scherpt richtlijn nazorg aan

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft haar richtlijn voor nazorg voor adviseurs flink uitgebreid. De financiële waakhond kiest naar eigen zeggen...

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Het consumentenprogramma 'Kassa' is de enquête 'Nazorg door financieel intermediair?' gestart.  'Kassa' wil weten of "jouw intermediair (tussenpersoon)...

Doe als de dierenarts (blog Lindenhaeghe)

Doe als de dierenarts (blog Lindenhaeghe)

"Nazorg: doe als de dierenarts, wees relevant en betrokken op het juiste moment." Dat schrijft Esther Vuijsters in de maandelijkse blog van Lindenhaeghe op VVP Online....

Webinar nibe-svv over nazorg

Webinar nibe-svv over nazorg

Nibe-SVV organiseert op maandagavond 31 oktober het webinar 'Doorlopende dienstverlening: zorgplicht of zorgkans?’ met Robin van Beem van Polis Advocaten....

Veel onvrede over gebrek aan nazorg bij hypotheek

Veel onvrede over gebrek aan nazorg bij hypotheek

Slechts 55 procent van de huizeneigenaren is tevreden over de diensverlening van hun hypotheekadviseur na het afsluiten van de hypotheek. Dat stelt onderzoek in...

Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

Een serviceabonnement voor het verlenen van nazorg is niet populair onder Erkend adviseurs. UIt onderzoek van de SEH blijkt dat slechts 28 procent van de adviseurs...

Merkwaardige desinteresse bij klanten

Merkwaardige desinteresse bij klanten

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen,...