"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

Levent Turkmen 2017

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden om maatwerk te leveren, het dalende niveau van verzekeringstechnische kennis bij de medewerkers en de trage afhandeling van verzoeken", aldus Levent Türkmen op het jaarcongres van Surebusiness.

Surebusiness, gespecialiseerd in zakelijke schadeverzekeringen, beschikt inmiddels over twintig volmachten. Zo'n  driehonderd financieel advieskantoren maken gebruik van de diensten van deze serviceprovider. De verzekeraars die Surebusiness afgelopen jaar een volmacht hebben verstrekt zijn Liberty, Starstone, Markel, HDI, Fatum, China Taiping, Samenwerking Glas en Anker.

Volgens Türkmen ging nader in op de trage afhandeling bij verzekeraars. Hij liet de aanwezigen een standaard e-mail van een van de aanbieders zien waarin deze, op een per e-mail gestelde vraag, geautomatiseerd laat weten “er naar te streven dat er een reactie binnen 30 dagen zal volgen. Türkmen waarschuwde dat wanneer Nederlandse verzekeraars hun prestaties niet verbeteren, het te voorspellen is dat een steeds groter deel van de premie naar buitenlandse risicodragers zal gaan.

Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, ging in op het belang van de kwaliteit van schadebehandeling. "Per dag wordt er door de sector circa 20 miljoen euro uitgekeerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt correct uitgekeerd waar de verzekerde recht op heeft. Echter er zal altijd een foutmarge zijn van een paar procent. Of er worden beslissingen genomen waar je, in alle integriteit, verschillend over kunt oordelen. Indien er vanuit de financieel advieskantoren niet goed wordt gewaakt over dit soort dossiers, tast dit het vertrouwen aan dat de consument in de sector heeft. Verzekeraars en adviseurs hebben daarom een gezamenlijk belang bij kwalitatief goed opgeleide schadebehandelaars op financieel advieskantoren."

Oosterbaan sprak vervolgens zijn verbazing uit over het feit dat op dit moment het beroep van schadebehandelaar op een financieel advieskantoor nog maar een geringe status heeft. Er is geen eigen beroepsvereniging, beperkte gespecialiseerde vakliteratuur en beperkte gerichte opleidingen. Ook het vergoedingsmodel voor werkzaamheden in het kader van schadebehandeling noemde hij als voorbeeld om voor heroverweging in aanmerking te komen, indien men ook op dit gebied tot verdere professionalisering wil komen. 

 

Reactie toevoegen

 
Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...

Oosterbaan: "adfiz: werk toch eens samen!"

Oosterbaan: "adfiz: werk toch eens samen!"

"Adfiz reageert op dit moment óf niet óf defensief." In de VVP die deze week verschijnt, roept directeur Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O...

Intermediair negatief over execution only

Intermediair negatief over execution only

Het voorgenomen verbod op provisie voor een groot aantal financiële producten brengt het intermediair niet op andere gedachten over bemiddeling zonder advies...

Oosterbaan: argenta-affaire op weg naar oplossing

Oosterbaan: argenta-affaire op weg naar oplossing

Bureau D & O stelt in haar laatste nieuwsbrief dat  het gesprek van a.s. donderdag tussen Adfiz en Argenta voor alle partijen tot een bevredigende oplossing...

"intermediair volgt cursus darwinisme voor ondernemers"

"intermediair volgt cursus darwinisme voor ondernemers"

"Als er in één sector zware eisen worden gesteld aan het aanpassingsvermogen, dan is het wel de sector van intermediairs. Eigenlijk zitten ze...