"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

Levent Turkmen 2017

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden om maatwerk te leveren, het dalende niveau van verzekeringstechnische kennis bij de medewerkers en de trage afhandeling van verzoeken", aldus Levent Türkmen op het jaarcongres van Surebusiness.

Surebusiness, gespecialiseerd in zakelijke schadeverzekeringen, beschikt inmiddels over twintig volmachten. Zo'n  driehonderd financieel advieskantoren maken gebruik van de diensten van deze serviceprovider. De verzekeraars die Surebusiness afgelopen jaar een volmacht hebben verstrekt zijn Liberty, Starstone, Markel, HDI, Fatum, China Taiping, Samenwerking Glas en Anker.

Volgens Türkmen ging nader in op de trage afhandeling bij verzekeraars. Hij liet de aanwezigen een standaard e-mail van een van de aanbieders zien waarin deze, op een per e-mail gestelde vraag, geautomatiseerd laat weten “er naar te streven dat er een reactie binnen 30 dagen zal volgen. Türkmen waarschuwde dat wanneer Nederlandse verzekeraars hun prestaties niet verbeteren, het te voorspellen is dat een steeds groter deel van de premie naar buitenlandse risicodragers zal gaan.

Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, ging in op het belang van de kwaliteit van schadebehandeling. "Per dag wordt er door de sector circa 20 miljoen euro uitgekeerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt correct uitgekeerd waar de verzekerde recht op heeft. Echter er zal altijd een foutmarge zijn van een paar procent. Of er worden beslissingen genomen waar je, in alle integriteit, verschillend over kunt oordelen. Indien er vanuit de financieel advieskantoren niet goed wordt gewaakt over dit soort dossiers, tast dit het vertrouwen aan dat de consument in de sector heeft. Verzekeraars en adviseurs hebben daarom een gezamenlijk belang bij kwalitatief goed opgeleide schadebehandelaars op financieel advieskantoren."

Oosterbaan sprak vervolgens zijn verbazing uit over het feit dat op dit moment het beroep van schadebehandelaar op een financieel advieskantoor nog maar een geringe status heeft. Er is geen eigen beroepsvereniging, beperkte gespecialiseerde vakliteratuur en beperkte gerichte opleidingen. Ook het vergoedingsmodel voor werkzaamheden in het kader van schadebehandeling noemde hij als voorbeeld om voor heroverweging in aanmerking te komen, indien men ook op dit gebied tot verdere professionalisering wil komen. 

 

Reactie toevoegen

 
Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...

Ellis de Haan in directie SUREbusiness

Ellis de Haan in directie SUREbusiness

Ellis de Haan is toegetreden tot de directie van SUREbusiness. Zij is verantwoordelijk voor IT.  De Haan is al vier jaar verbonden aan SUREbusiness en geeft...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Van Ommeren 600e deelnemer SUREbusiness

Van Ommeren 600e deelnemer SUREbusiness

SUREbusiness is onlangs de samenwerking met het 600e financieel advieskantoor aangegaan: Van Ommeren Financieel Adviesbureau uit Barneveld. Van Ommeren is een allrounder...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

Leven in een zekerheidscultuur

Leven in een zekerheidscultuur

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') Steeds meer Nederlanders merken dat ze in het dagelijks leven juridische hulp kunnen gebruiken. Het tempo in de samenleving...

SUREbusiness breidt productassortiment uit

SUREbusiness breidt productassortiment uit

SUREbusiness heeft het productaanbod uitgebreid met de vrachtwagenverzekering en de zakelijke motorfietsverzekering van Nationale-Nederlanden en de zakelijke personen-...

Coronavirus: gun ondernemer premiebetalingstermijn van drie maanden

Coronavirus: gun ondernemer premiebetalingstermijn van drie maanden

SUREbusiness pleit voor een uniforme mogelijkheid voor uitstel van betaling van zakelijke schadeverzekeringen voor ondernemers die, als gevolg van de coronamaatregelen,...

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

"Verzekeraars die provisie en tekencommissie blijven zien als een ‘gift’ of als mogelijkheid om kosten te besparen in plaats van een vergoeding voor...

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

(door Levent Türkmen, SUREbusiness) Tussen verzekeringsmaatschappijen en gevolmachtigden wordt op dit moment stevig gediscussieerd over de beloningen en rendementen....