Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen van een kampioenschap. Het zal u daarom ook niet ontgaan zijn dat het afgelopen vrijdag Blackfriday was. Een Amerikaanse traditie voor een uitverkoopdag op de vrijdag na Thanksgiving. Dit evenement heeft echter niets met ons land te maken. Het is overgewaaid uit Amerika. Maar toch ‘vieren’ wij inmiddels ook Blackfriday (en aansluitend Cybermonday, de aansluitende maandag voor online winkels).

Hoewel Blackfriday formeel één dag is, word je in de week voor en na deze dag haast doodgegooid met inhaakreclames. Mijn mailbox zit al meer dan een week vol met allerlei Blackfriday-deals en om te voorkomen dat een deal me zou ontgaan, zorgen de verschillende bedrijven ervoor dat ik iedere deal zo ongeveer dagelijks opnieuw ontvang. Toen ik vorige week op een ochtend naar kantoor reed, hoorde ik de radioreclames. Werkelijk iedere reclame was ingehaakt, wat resulteerde en zestien keer: ‘Profiteer nu van onze Blackfriday-deal’. Ik werd er een beetje flauw van. Kan het niet wat origineler, ging het door me heen. Weten we echt niets beters?

Op kantoor aangekomen kwamen de medewerkers van onze Marketing en Control-afdeling naar me toe. Ze hadden een goed idee. U raadt het al: VCN HypotheekService moest ook een Blackfriday-deal maken. Vier dagen lang zou iedere klant 25 procent korting krijgen op onze tarieven. Ik verzuchtte het voorstel en deelde bovenstaande ervaring. Vertwijfelde blikken bij onze marketeers. Dan maar afblazen?

“Vind jij het niet leuk om korting te krijgen?”, probeerden ze nog.

Ik denk zeker dat mijn relaties blij zullen zijn met deze aanbieding. Sterker nog, mijn (online) koopgedrag was de afgelopen week, als gevolg van de Blackfriday-deals, echt toegenomen. Het was zelfs zo erg dat ik vrijdagnacht nog snel een bestelling had gedaan, omdat de korting nog maar tien minituten geldig was!

ze leerde me weer een belangrijke (marketing)les. Het gaat er helemaal niet om wat ik ervan vind, het gaat erom wat mijn klanten ervan vinden. Zij zijn blij met deze extra korting... Vol enthousiasme drukte ik op de verzendknop om onze Blackfridaydeal-mail te verzenden!

Deze column verscheen eerder op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Steeds meer mensen staan op om de aarde gezonder te maken. Met belangrijke initiatieven herstellen zij wat eerder door de mens stuk is gemaakt. De aarde zal het...

Vermogensbeheerder Jack Cox:  "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Vermogensbeheerder Jack Cox: "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Het vooropstellen van het belang van de aandeelhouder is nog altijd de kern van ons huidige financieel economisch systeem. Dat moet en kan anders, betoogt Jack...

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

“Wat er in mijn ogen misgaat, is de aanname dat je de realiteit kunt controleren, dat er een bepaalde maakbaarheid is van complexiteit. Ik denk dat dat fundamenteel...

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Alpina Group, New Financial Forum en How Company hebben de handen ineengeslagen en organiseren op 23 juni 2023 een expert-communicatietraining volgens de methodieken...

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Willem Vreeswijk sprak met trainer Richard Veldboer (foto) die in 2020 de diagnose ALS kreeg. Een indrukwekkend verhaal van een positief ingestelde man, die in...

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

"Gesprekken met financieel dienstverleners gingen altijd over opschalen, rendement en aflossingen, maar nooit over de inhoud. Uiteraard zijn ook wij voor zwarte...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...