Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen van een kampioenschap. Het zal u daarom ook niet ontgaan zijn dat het afgelopen vrijdag Blackfriday was. Een Amerikaanse traditie voor een uitverkoopdag op de vrijdag na Thanksgiving. Dit evenement heeft echter niets met ons land te maken. Het is overgewaaid uit Amerika. Maar toch ‘vieren’ wij inmiddels ook Blackfriday (en aansluitend Cybermonday, de aansluitende maandag voor online winkels).

Hoewel Blackfriday formeel één dag is, word je in de week voor en na deze dag haast doodgegooid met inhaakreclames. Mijn mailbox zit al meer dan een week vol met allerlei Blackfriday-deals en om te voorkomen dat een deal me zou ontgaan, zorgen de verschillende bedrijven ervoor dat ik iedere deal zo ongeveer dagelijks opnieuw ontvang. Toen ik vorige week op een ochtend naar kantoor reed, hoorde ik de radioreclames. Werkelijk iedere reclame was ingehaakt, wat resulteerde en zestien keer: ‘Profiteer nu van onze Blackfriday-deal’. Ik werd er een beetje flauw van. Kan het niet wat origineler, ging het door me heen. Weten we echt niets beters?

Op kantoor aangekomen kwamen de medewerkers van onze Marketing en Control-afdeling naar me toe. Ze hadden een goed idee. U raadt het al: VCN HypotheekService moest ook een Blackfriday-deal maken. Vier dagen lang zou iedere klant 25 procent korting krijgen op onze tarieven. Ik verzuchtte het voorstel en deelde bovenstaande ervaring. Vertwijfelde blikken bij onze marketeers. Dan maar afblazen?

“Vind jij het niet leuk om korting te krijgen?”, probeerden ze nog.

Ik denk zeker dat mijn relaties blij zullen zijn met deze aanbieding. Sterker nog, mijn (online) koopgedrag was de afgelopen week, als gevolg van de Blackfriday-deals, echt toegenomen. Het was zelfs zo erg dat ik vrijdagnacht nog snel een bestelling had gedaan, omdat de korting nog maar tien minituten geldig was!

ze leerde me weer een belangrijke (marketing)les. Het gaat er helemaal niet om wat ik ervan vind, het gaat erom wat mijn klanten ervan vinden. Zij zijn blij met deze extra korting... Vol enthousiasme drukte ik op de verzendknop om onze Blackfridaydeal-mail te verzenden!

Deze column verscheen eerder op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Een goed hypotheekadvies is niet alleen maar financieel. Wij kwamen tot de ontdekking dat duurzaamheid niet alleen maar gaat over klimaatverandering, energie of...

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Het allermooiste werk aller tijden ligt recht voor onze voeten. Voor het oprapen. Durven we te kijken? Bukken we? Pakken we het op? Hoeveel extra speeltijd krijgen...

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

"Ieder van ons beschikt over het vermogen om de wereld te beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Als je je dat eenmaal beseft, is de vraag hoe je je invloed wilt...

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

"Wie naar de foto’s van Jimmy Nelson (55) kijkt, ziet hoe mooi diversiteit en inclusie is. Vanaf zijn zeventiende reist hij de wereld rond om verschillende...

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Voormalig advocate Femke de Jong-Struiksma woonde en werkte tijdens de Trump-jaren in Texas (VS). In het kader van Internationale Vrouwendag beschrijft ze voor de...

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Pioniers in Praktijk. Dat is het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het themanummer is rijk...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...

Een verzekering als kanskaart: “Meestal pakt het goed uit hoor”

Een verzekering als kanskaart: “Meestal pakt het goed uit hoor”

"Het bieden van zekerheid is de kern van verzekeren. De enige vraag is of we als branche in staat zijn om de klant die zekerheid te laten ervaren", aldus Roy van...