Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen van een kampioenschap. Het zal u daarom ook niet ontgaan zijn dat het afgelopen vrijdag Blackfriday was. Een Amerikaanse traditie voor een uitverkoopdag op de vrijdag na Thanksgiving. Dit evenement heeft echter niets met ons land te maken. Het is overgewaaid uit Amerika. Maar toch ‘vieren’ wij inmiddels ook Blackfriday (en aansluitend Cybermonday, de aansluitende maandag voor online winkels).

Hoewel Blackfriday formeel één dag is, word je in de week voor en na deze dag haast doodgegooid met inhaakreclames. Mijn mailbox zit al meer dan een week vol met allerlei Blackfriday-deals en om te voorkomen dat een deal me zou ontgaan, zorgen de verschillende bedrijven ervoor dat ik iedere deal zo ongeveer dagelijks opnieuw ontvang. Toen ik vorige week op een ochtend naar kantoor reed, hoorde ik de radioreclames. Werkelijk iedere reclame was ingehaakt, wat resulteerde en zestien keer: ‘Profiteer nu van onze Blackfriday-deal’. Ik werd er een beetje flauw van. Kan het niet wat origineler, ging het door me heen. Weten we echt niets beters?

Op kantoor aangekomen kwamen de medewerkers van onze Marketing en Control-afdeling naar me toe. Ze hadden een goed idee. U raadt het al: VCN HypotheekService moest ook een Blackfriday-deal maken. Vier dagen lang zou iedere klant 25 procent korting krijgen op onze tarieven. Ik verzuchtte het voorstel en deelde bovenstaande ervaring. Vertwijfelde blikken bij onze marketeers. Dan maar afblazen?

“Vind jij het niet leuk om korting te krijgen?”, probeerden ze nog.

Ik denk zeker dat mijn relaties blij zullen zijn met deze aanbieding. Sterker nog, mijn (online) koopgedrag was de afgelopen week, als gevolg van de Blackfriday-deals, echt toegenomen. Het was zelfs zo erg dat ik vrijdagnacht nog snel een bestelling had gedaan, omdat de korting nog maar tien minituten geldig was!

ze leerde me weer een belangrijke (marketing)les. Het gaat er helemaal niet om wat ik ervan vind, het gaat erom wat mijn klanten ervan vinden. Zij zijn blij met deze extra korting... Vol enthousiasme drukte ik op de verzendknop om onze Blackfridaydeal-mail te verzenden!

Deze column verscheen eerder op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...