Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen van een kampioenschap. Het zal u daarom ook niet ontgaan zijn dat het afgelopen vrijdag Blackfriday was. Een Amerikaanse traditie voor een uitverkoopdag op de vrijdag na Thanksgiving. Dit evenement heeft echter niets met ons land te maken. Het is overgewaaid uit Amerika. Maar toch ‘vieren’ wij inmiddels ook Blackfriday (en aansluitend Cybermonday, de aansluitende maandag voor online winkels).

Hoewel Blackfriday formeel één dag is, word je in de week voor en na deze dag haast doodgegooid met inhaakreclames. Mijn mailbox zit al meer dan een week vol met allerlei Blackfriday-deals en om te voorkomen dat een deal me zou ontgaan, zorgen de verschillende bedrijven ervoor dat ik iedere deal zo ongeveer dagelijks opnieuw ontvang. Toen ik vorige week op een ochtend naar kantoor reed, hoorde ik de radioreclames. Werkelijk iedere reclame was ingehaakt, wat resulteerde en zestien keer: ‘Profiteer nu van onze Blackfriday-deal’. Ik werd er een beetje flauw van. Kan het niet wat origineler, ging het door me heen. Weten we echt niets beters?

Op kantoor aangekomen kwamen de medewerkers van onze Marketing en Control-afdeling naar me toe. Ze hadden een goed idee. U raadt het al: VCN HypotheekService moest ook een Blackfriday-deal maken. Vier dagen lang zou iedere klant 25 procent korting krijgen op onze tarieven. Ik verzuchtte het voorstel en deelde bovenstaande ervaring. Vertwijfelde blikken bij onze marketeers. Dan maar afblazen?

“Vind jij het niet leuk om korting te krijgen?”, probeerden ze nog.

Ik denk zeker dat mijn relaties blij zullen zijn met deze aanbieding. Sterker nog, mijn (online) koopgedrag was de afgelopen week, als gevolg van de Blackfriday-deals, echt toegenomen. Het was zelfs zo erg dat ik vrijdagnacht nog snel een bestelling had gedaan, omdat de korting nog maar tien minituten geldig was!

ze leerde me weer een belangrijke (marketing)les. Het gaat er helemaal niet om wat ik ervan vind, het gaat erom wat mijn klanten ervan vinden. Zij zijn blij met deze extra korting... Vol enthousiasme drukte ik op de verzendknop om onze Blackfridaydeal-mail te verzenden!

Deze column verscheen eerder op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

"In een recent uitgegeven rapport waarschuwt het IMF dat de staatsschuld van landen stevig wordt opgejaagd door de 'radicaal economische transformatie' die nodig...

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

“Armoede is onrechtvaardig en onnodig. Je moet het alleen samen willen oplossen. Niet door erover te praten, maar door verantwoordelijkheid te nemen en in...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

“Niemand betwist het recht van een mens om te leven, maar waarom geldt dit dan niet voor andere levende wezens?”, zo zegt milieujurist Jessica den Outer...

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht. Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Veldsink Groep: Harrie-Jan van Nunen directeur Product en Innovatie Hypotheken

Veldsink Groep: Harrie-Jan van Nunen directeur Product en Innovatie Hypotheken

Na een carrière van bijna 23 jaar bij De Financiële Makelaar en VCN Hypotheken, maakt Harrie-Jan van Nunen de overstap naar een andere functie binnen...

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...