Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen
Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata.
Veel belanghebbenden zoals geldverstrekkers, consumentenorganisaties, adviesketens, adviseurs, leveranciers van CRM- en adviessoftware, NHG, HDN, servicers, serviceproviders en consumentendataleveranciers hebben het convenant ondertekend. Samen willen zij ervoor zorgen dat adviseurs voor een grote groep klanten een hypotheekaanvraag geaccepteerd krijgen bij een geldverstrekker op basis van alleen brondata.
Ondanks de voordelen blijft het gebruik van brondata sterk achter bij de verwachtingen. Het doel van het convenant is om uiterlijk 1 januari 2025, in ieder geval, een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst geaccepteerd te krijgen bij een geldverstrekker op basis van alleen brondata. Mits dit natuurlijk is toegestaan binnen wet- en regelgeving en het eigen interne beleid van de diverse belanghebbenden. Onderdeel van de afspraken is onder meer dat de hypotheekketen gebruik maakt van digitale brondata, partijen gebruik van brondata technisch mogelijk maken, adviesketens het gebruik van brondata als voorkeursroute aangeven bij adviseurs.
Meer informatie over het convenant en de deelnemende partijen tot nu toe is te vinden op www.hdn.nl/convenantbrondata
Reactie toevoegen
Verzilver de expertise van jouw organisatie
"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...
Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY
"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...
Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart
Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI
“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...
ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen
ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...
Eerste Nederlandse bank met cashback
bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...
Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s
Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...
Open Insurance: meer geschreeuw dan wol
Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...
Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen
Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....
Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging
Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...