Oud en nieuw

Martin Koot (2022)

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering, in deze column iets meer over onszelf schrijf dan andere keren. Met een blik terug én vooruit.

In 1993 startte ik als offertemaker op de hypotheekafdeling van de Zwolsche Algemeene en richtte financieel adviseur Jan Riemens MoneyView Research op, overigens zonder enig causaal verband. Er gebeurde dat jaar natuurlijk meer wat memorabel is. Intel introduceerde de eerste Pentiumchip (voor de connaisseurs onder u, de 80586), de eerste internetbrowser zag het daglicht (Mosaic, wie kent het nog?) net als het videospel Doom, de godfather van alle shooter games. Iets meer cultureel verantwoord was het verschijnen van het fantastische boek Heren van de thee van Hella Haasse en de allereerste editie van popfestival Lowlands, waarvan ik nadien zo’n 20 edities heb bezocht. Getreurd kon er worden over het verscheiden van het weekblad Kuifje , na 48 jaargangen was de koek op. Bij MoneyView én bij mij is dat nog lang niet het geval; er is nog genoeg te doen.

Halfbakken

Onlangs keek ik een ochtend mee op de hypotheekafdeling van een grote serviceprovider. Behalve een verdubbeling van het aantal schermen, aanzienlijk lagere stapels papier op de bureaus en een wildgroei aan vaak miezerige acceptatieregeltjes is er in dertig jaar bar weinig veranderd. Veel dezelfde formulieren en documenten passeren de revue, adviseurs (vroeger noemden we ze tussenpersonen) gooien nog altijd halfbakken aanvragen over de digitale schutting (een derde van de aanvragen kan niet met een rentevoorstel beantwoord worden) en als het druk wordt gaat iedereen harder rennen. Ondanks die mooie schermen en een meer digitale papierstroom is het proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug – misschien zelfs een tandje erger. Voordat u mij wegzet als zwartkijkende zuurpruim: er is hoop, beste lezer! Daarover verderop meer.

Voor MoneyView is in die dertig jaar veel veranderd. Ooit begonnen met krantjes, papieren rapporten en een heuse telefoonlijn voor spaarrentes (seks verkoopt beter) levert het bedrijf tegenwoordig hoogwaardige productdata en vergelijkingssoftware voor alle schakels in de keten. De eigen benchmarkmethodiek, ook wel de sterretjes van MoneyView genoemd, is de norm geworden voor productontwikkelaars. De missie echter is in al die jaren onveranderd gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken, van spaarrekeningen en alle soorten schadeverzekeringen tot en met lijfrentes, pensioenverzekeringen en hypotheken.

Ja of nee

Inmiddels gebruiken meer dan 2.000 hypotheekadviseurs onze software om oplossingen te vinden voor hun klanten en objectief vast te stellen hoe de prijs-/ kwaliteitverhouding is van die bij de klant passende producten. We staan aan de vooravond van een volgende ontwikkeling, en daar ligt de hoop in besloten waar ik het zojuist over had. Veel van de productdata is op te splitsen naar vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn, dan wel met een enkel getal. Door de klantdata tegen deze dataset aan te houden, wordt snel duidelijk wat bij welke aanbieder en welk product mogelijk is. Een digitale pré-acceptatie, voordat de Martin-van-nu de hypotheekaanvraag op zijn scherm krijgt. Met daarbij gelijk gedetailleerde informatie over aspecten die zich niet eenvoudig laten vangen in een ja of nee of een getalletje. We zijn op diverse fronten hiermee bezig – en dan gelijk marktbreed, niet voor een enkele aanbieder. Overigens hoorde ik van een van hen, een grote ook nog, dat ze eindelijk brondata gaan accepteren als valide vervanging van een aantal documenten. ‘Iemand moet er toch een keer mee beginnen,’ zei hij tegen mij. Gelijk heeft hij, lang leve de pioniers!

‘Proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug’

Het nieuwe jaar, ons gezamenlijk jubileumjaar, gaat laten zien of het ons zal lukken de doorstroming in de hypotheekketen vlotter te maken en wie weet, filevorming uit te bannen. Om al te hoge verwachtingen te voorkomen: spitsstroken hebben dat laatste niet kunnen bewerkstelligen op onze snelwegen. Weet u trouwens wanneer de eerste werd geopend? Juist, in 1993.

Reactie toevoegen

 
De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...

MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens

MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens

Gemak nekt de mens, stelt directeur Pepijn van Kleef van MoneyView in zijn column in de nieuwe VVP 4-2024. Van Kleef: "Ik merk dat het me meer en meer tegen begint...

Gemak nekt de mens

Gemak nekt de mens

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2024) Deze column is niet geschreven met behulp van ChatGPT of Copilot. Deze column is het resultaat van ouderwets handwerk....

De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63...

"Grote premieverschillen voor oudere automobilisten"

"Grote premieverschillen voor oudere automobilisten"

Ondanks dat vaak wordt gedacht dat oudere verzekeringnemers beter kunnen blijven zitten bij hun huidigeverzekeraar, kan het toch flink lonen om premies met elkaar...

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Kosten betaalrekeningen fors gestegen

Kosten betaalrekeningen fors gestegen

De kosten van een betaalrekening voor particulieren zijn de afgelopen jaren verhoudingsgewijs aanzienlijk toegenomen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. De...

Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...