Kifid: kennisdocument geschillenregeling rechtsbijstandverzekering

Vrouwe justitia 3 via Pixabay

Aan Kifid Kennis is een nieuw kennisdocument toegevoegd over hoe Kifid omgaat met klachten over de geschillenregeling van een rechtsbijstandverzekering.

Kifid: “In de Kifid-praktijk komen klachten over de zogenoemde second opinion met regelmaat voor. Daarnaast constateren we dat de geschillenregeling en hoe deze werkt lang niet altijd bekend is bij consumenten. In dit kennisdocument geven wij inzicht in wanneer de geschillenregeling van toepassing kan zijn en hoe het werkt. Drie voorbeelden maken duidelijk hoe Kifid oordeelt over dit soort klachten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2022-0228) De VvE klaagt erover dat de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering één kostenmaximum ter beschikking stelt voor...

Pro-rata regeling in rechtsbijstandpolis onredelijk bezwarend

Pro-rata regeling in rechtsbijstandpolis onredelijk bezwarend

(Kifid-uitspraak GC 2022-0102) De consument heeft een beroep gedaan op zijn rechtsbijstandverzekering. De uitvoerder heeft zich op het standpunt gesteld dat geen...

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Veel klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in het laatste kwartaal van 2021 verwikkeld in een geschil met hun aannemer. Meer dan 1.800 klanten hadden een...

Rechtsbijstandverzekering: hoofdhuurovereenkomst telt

Rechtsbijstandverzekering: hoofdhuurovereenkomst telt

(Kifid-uitspraak GC 2021-1103) De consument heeft een beroep op de rechtsbijstandverzekering gedaan in verband met een conflict met de verhuurder van haar woning....

"Laagdrempelige rechtsbijstandverzekering dreigt voor velen onbereikbaar te worden"

"Laagdrempelige rechtsbijstandverzekering dreigt voor velen onbereikbaar te worden"

Een rechtsbijstandverzekering dreigt voor veel consumenten en ondernemers met een middeninkomen onbereikbaar te worden. Deze conclusie trekt het Verbond van Verzekeraars...

Corona leidt tot nieuwe juridische vragen

Corona leidt tot nieuwe juridische vragen

De coronacrisis heeft tot nieuwe juridische vragen en problemen geleid. Dit blijkt uit onderzoek van DVJ Insights uitgevoerd ter gelegenheid van de Week van de Rechtspraak...

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Verzekeraars werpen steeds meer drempels op ten aanzien van de vrije advocaatkeuze, constateert het MoneyView Special Item Recht en Aasnprakelijkheid. MoneyView:...

Kamervragen over uitbreiding vrijheid keuze rechtshulpverlener

Kamervragen over uitbreiding vrijheid keuze rechtshulpverlener

SP-Kamerlid Van Nispen wil weten of minister Dekker bereid is de vrijheid van advocaatkeuze (wettelijk) vast te leggen voor rechtsbijstandverzekeringen. In Kamervragen...

Verzekeraar hoeft klant niet te wijzen op nieuwe producten

Verzekeraar hoeft klant niet te wijzen op nieuwe producten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0422) De consument stelt zich op het standpunt dat a.s.r. jegens hem toerekenbaar tekort is geschoten door de lopende verzekering niet aan...

ARAG-special ‘Op het recht vertrouwen’

ARAG-special ‘Op het recht vertrouwen’

‘Op het recht vertrouwen’, heet de op de financieel adviseur gerichte special die ARAG heeft gemaakt in samenwerking met VVP en die dinsdag is verschenen....