Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Auto interieur via Pixabay Mercedes

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche. Hij claimt diefstalschade bij Voogd & Voogd, maar die weigert de uitkering met een beroep op de voorwaarden. De zzp'er dient vervolgens een klacht in bij Kifid, maar die behandelt alleen klachten van consumenten.

Kifid: "Nu de klager als zzp-er gebruik maakt van de meetapparatuur kan hij niet als consument in de betekenis van het reglement worden aangemerkt. Op grond van artikel 38.9 van het reglement kan de commissie eerst uitspraak doen over haar bevoegdheid om de klacht in behandeling te nemen alvorens zich – als de klacht voor behandeling in aanmerking komt – uit te spreken over de gegrondheid van de klacht. De klacht is niet-behandelbaar."

Wat is er gebeurd? De klager heeft een pakketverzekering voor zijn auto met een casco-dekking (waaronder het risico van diefstal), een schade inzittenden-dekking en een pechhulp-dekking. De klager werkt als zelfstandige in de verwarmingsbranche waarbij hij gebruik maakt van de auto. Op 6 februari 2021 heeft de klager geconstateerd dat in zijn auto is ingebroken. Het raam van het linker achterportier was ingeslagen en het portier zelf was beschadigd.
Een koffer met meetapparatuur bleek gestolen. De klager heeft aan de gevolmachtigde de schade gemeld, te weten de schade aan de ruit en portier waardoor is ingebroken en de schade door de gestolen goederen. De gevolmachtigde heeft de schade aan het raam van het portier en die aan het portier zelf vergoed. Hij heeft geweigerd de schade ontstaan door de diefstal van de meetapparatuur te vergoeden met een beroep op de voorwaarden.
De klager klaagt over de weigering van dekking van de diefstalschade en vordert uitkering van 2.600 euro. Dit bedrag vertegenwoordigt de schade door diefstal van de apparatuur uit de auto.

Voogd & Voogd heeft inhoudelijk verweer gevoerd tegen de stellingen van de klager en daarnaast aangevoerd dat uit de nota van de meetapparatuur blijkt dat deze is gekocht op naam van zijn bedrijf.  Voogd & Voogd heeft in dat kader als formeel verweer aangevoerd dat voor klachten over zakelijke eigendommen de benadeelde zich niet tot Kifid moet wenden maar tot de burgerlijke rechter.

Uitspraak van de commissie: "De klacht heeft geen betrekking op handelingen voor doeleinden die buiten de handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit bedrijfsactiviteit van de natuurlijke persoon vallen en kan dus niet door de commissie worden behandeld."

Reactie toevoegen

 
Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

Michael de Nijs (Alpina Group) is de nieuwe nummer 1 in de RiFD Top 100 van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Hij neemt het stokje...

Voogd & Voogd en a.s.r. slaan maatschappelijke handen ineen

Voogd & Voogd en a.s.r. slaan maatschappelijke handen ineen

Voogd & Voogd (onderdeel Alpina Group) en a.s.r. hebben de handen ineen geslagen om een actieve bijdrage te leveren aan een financieel gezonde toekomst en een...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...