"Kinderen denken dat geld nooit op kan raken"
Kinderen kennen de waarde van geld niet goed en denken dat geld nooit op kan raken. Zes op de tien ouders vindt dat onzichtbare uitgaven zoals abonnementen voor digitale diensten en betalingsapps het lastig maken om alle uitgaven goed inzichtelijk te maken voor kinderen. Dit blijkt uit het onderzoek 'Leren omgaan met geld' van de Volksbank, onder meer dan 1.000 ouders.
Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, een van de merken van de Volksbank: "Als je je kinderen goed begeleidt bij het kopen, leren ze beter de waarde van geld kennen en daar hebben ze hun hele leven profijt van. Bijvoorbeeld als ze -steeds vaker op jonge leeftijd- in aanraking komen met ‘koop nu, betaal later’-diensten. Die lijken op het eerste gezicht handig. Maar veel jongeren realiseren zich niet dat als je te laat betaalt er hoge boetes
Veel ouders hebben hun kind het afgelopen jaar geleerd over het belang van sparen (69%) en de mogelijkheid om extra geld te verdienen (56%). Bijna 9 op de 10 kinderen spaart een deel van hun geld en ruim 4 op de 10 kinderen verdient zelf wel eens extra geld door klusjes of een bijbaantje. Bijna de helft van de 12-14-jarigen verdient geld met een bijbaan.
Bijna alle ouders geven aan het belangrijk te vinden dat hun zoon of dochter goed met geld leert omgaan. "Zij kunnen daarin een grote rol spelen door kinderen op jonge leeftijd verantwoordelijkheid te geven over kleine financiële zaken. Ze kunnen afspraken maken met hun kinderen over sparen of het doen van (online) aankopen. Daardoor ontwikkelen ze vaardigheden die hen helpen bij het nemen van doordachte financiële beslissingen naarmate ze ouder worden. Ouders doen zelf het nodige als het gaat om kinderen in de leeftijd 8 t/m 14 jaar (zie de top 5 hieronder), maar ook vindt een meerderheid van de ouders dat dit de taak van school is."
Volgens de Volksbank blijkt uit voorgaande onderzoeken dat ouders zeer positief staan tegenover de hulp van een bank bij het leren omgaan met geld. "Banken kunnen hierin dus een rol op zich nemen die logisch voortvloeit uit hun kennis en kunde. De Volksbank biedt al tien jaar kosteloos lesmateriaal aan op scholen om kinderen beter met geld te leren omgaan. Inmiddels werkt bijna de helft van de basisscholen met deze geldlessen, waarmee elk jaar circa driehonderdduizend leerlingen worden bereikt."
Daarnaast biedt het platform OuderWijs van de Volksbank ondersteuning aan ouders bij de financiële opvoeding van hun kinderen.
Reactie toevoegen
Meer over
Volksbank schrapt bijna helft SNS- en RegioBank-vestigingen
De Volksbank boekte over 2024 een nettowinst van 427 miljoen euro. Dat is echter exclusief incidentele posten voor een bedrag van 283 miljoen euro, bestaande uit...
Minister heeft geen bemoeienis met sluiting RegioBank- en SNS-kantoren
“Zowel NLFI als ik hebben geen invloed op de commerciële en operationele keuzes die de Volksbank maakt.” Aldus minister Heinen in antwoord op Kamervragen...
Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Uit recent onderzoek van de Volksbank en SNS blijkt dat 63 procent van de Nederlanders graag persoonlijk advies van een financieel expert zou willen ontvangen. Desondanks...
ASN Bank nieuwe naam Volksbank-merken?
De vier merken van de Volksbank gaan volgens verschillende bronnen verder onder de merknaam ASN. Dat zou betekenen dat de namen BLG Wonen, RegioBank en SNS verdwijnen....
Transformatietraject de Volksbank niet gedicteerd door staat
Het transformatietraject van de Volksbank is uit eigen beweging ingezet en niet opgedrongen door de staat. Dat stelt minister Heinen tegenover het parlement. De...
Aantal vestigingen RegioBank wordt bijna gehalveerd
Via SNS en RegioBank kunnen klanten op dit moment terecht bij ruim 600 vestigingen. De Volksbank verwacht dit aantal terug te brengen tot ongeveer 320 - 360 vestigingen....
(Commentaar VVP) De Volksbank, de naam doet een sociaal gedreven bank vermoeden. De botte bijl waarmee wordt gereorganiseerd toont een andere werkelijkheid. Een...
De Volksbank snijdt in aantal SNS- en RegioBank-vestigingen en beweegt naar één merk
Zoals verwacht vindt een optimalisatie van de bestaande SNS-winkels en RegioBank vestigingen plaats. Deze leidt tot een daling van het aantal vestigingen. De Volksbank:...
Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht
Het tweede ALS Financieel Diner vindt plaats op 7 november met als gastheer de honderdjarige De Goudse. Inmiddels is de helft van de beschikbare stoelen al gereserveerd....
Taal in contracten moet simpeler
Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van...