"klant belangrijker vinden dan eigen winstmarge"
"Het vertrouwen zal pas terugkeren als de financiële sector duidelijk maakt de klant belangrijker te vinden dan de eigen winstmarge." Aldus econoom Jaap van Duijn in De Telegraaf,
Van Duijn vraagt zich af hoe het kan dat financiële instellingen een veel hogere winstmarge hebben ("Winstmarges van tientallen procenten zijn geen uitzondering") dan andere soorten bedrijven.
Van Duijn: "De combinatie van ondoorzichtigheid, onvoorspelbaarheid van resultaat en gebrek aan echte interesse van de klant is voor de leverancier van financiële producten ideaal. Veel instellingen hebben in de afgelopen decennia misbruik van hun positie gemaakt door de kosten voor de klant flink op te schroeven. (...) Maar de wal keert het schip. De vele affaires van de laatste jaren hebben grote schade toegebracht aan het vertrouwen dat mensenin banken en verzekeringsmaatschappijen hebben. De hoge winsten hadden wel hun prijs. Het vertrouwen zal pas terugkeren als de sector duidelijk maakt de klant belangrijker te vinden dan de eigen winstmarge."
Reactie toevoegen
Reacties
Gerrie Wilts - 5 augustus 2015
Als een verzekeraar duidelijk maakt de klant belangrijker te vinden dan de winstmarge, moet oppassen. Dat hebben ze in het verleden wel duidelijk gemaakt. Marketing managers met mooie verhalen en backoffices die het tegengestelde doen. Er is weinig nieuws onder de zon
Maurice van den Hemel - 4 augustus 2015
Maurice van den Hemel - All-Insure B.V. Een mooie en belangrijke gedachte waarbij ik graag de aanvulling maak dat ook in het belang is van de klant is als zijn of haar adviseur een gezond business model heeft.....anders zal de continuïteit van het advies in het geding komen. Met All-Insure geloven wij dat als je vanuit je hart werkt, financiën een logisch resultaat zal zijn, zeker in de financiële branche.
Marcel van der Borden - 4 augustus 2015
Helemaal eens met de heer Rooderkerk. Het verhaal van de heer van Duijn voelt ook een beetje als spugen in de bron waar hij jaren uit heeft gedronken. Typisch gedrag van mensen die nu de mond vol hebben over : " integriteit" en" de klant centraal stellen." Allemaal waar , maar in een hedendaagse proces gestuurde omgeving is dit gewoon niet wat banken en verzekeraars doen. En meneer van Duijn :" hoe deed u het dan indertijd ?" Wij mogen als integere adviseurs graag adviseren en toegevoegde waarde leveren , maar wel tegen een faire beloning. Anders stopt de hele machine. 'Waarmaken van prognose op beleggingen" : meneer van Duijn weet ook wel dat dit praten voor de bühne is. Makkelijk praten als gepensioneerde Robeco topman met een meer dan modaal pensioeninkomen dat hij echt "verdiend" heeft. Had "vroeger" een redelijk hoge pet op van deze meneer , is al langer een stuk minder...... geworden.
Eric Rooderkerk - 4 augustus 2015
Deze ex Robeco 'topbelegger' weet het wel... Kan ik alsnog de verliezen terugvorderen van de waardeloos afgelopen Robeco fondsen die deze heer jarenlang adviseerde? Zijn prognoses over hoge winstmarges kwamen jammergenoeg nooit uit.
De marktconforme klant bestaat niet
(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...
Ons voordeel optimaal benutten
Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Vriendelijk, duidelijk en gezellig :) Over Daleman...
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur heeft uitgebreid de tijd genomen om te...
Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering
Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor...
Boosheid komt klant duur te staan
Een boze klant die medewerkers van een verzekeraar heeft uitgescholden, is terecht opgenomen in de gebeurtenissenadministratie en interne verwijzingsregister van...
Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen
Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie...
Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant
"Als een klant afscheid van u neemt, gooi dan niet definitief de deur dicht! Maar blijf juist aardig en hartelijk. Dan laat u altijd de mogelijkheid open voor...