Klant expliciet op premiedalingen wijzen inherent aan adviesvak

Stelling van de week megafoon 2019

Maar liefst 69 procent van de respondenten was het vorige week eens met de stelling: 'Verzekeren AVG-boetes maatschappelijk ongewenst'. De algemene tendens: je zou je niet moeten kunnen verzekeren tegen iets wat wettelijk niet mag. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kifid drukte afgelopen week haar stempel op het nieuws. Adviseurs moeten namelijk expliciet wijzen op premiedaling van de ORV. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument dan wel aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Afgelopen jaar heeft Kifid bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun orv afgesloten door tussenkomst van een financieel adviseur. In twee recent gepubliceerde uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie dat de financieel adviseurs deze consumenten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Het ligt bijna voor de hand dat dit ook voor andere producten gaat gelden.

De stelling van deze week luidt daarom: 'Klant expliciet op premiedalingen wijzen, is inherent aan adviesvak'

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 10 september 2019

Gevoelsmatig zeg je direct ja. Wel lijkt me dan een goed gesprek nodig over de beloning van de adviseur voor die werkzaamheden, en vanaf wat voor percentage premieverschil er dan actie ondernomen moet worden. Je kan toch niet verplicht aan de slag voor 1 euro verschil? Het lijkt mij niet vol te houden dat de eenmalige provisie op oude polissen -daar heb je toch de grotere premieverschillen- ook de betaling was voor dertig jaar service en nazorg. De provisies leken hoog, indien gezien als beloning voor een eenmalige verkoop ( de Radar Consumentenbond route) als nu de conclusie is dat er voor die provisie ook jarenlange nazorg over eventuele prijsdalingen moet worden gegeven, dan moet de totale provisie gedeeld over de looptijd een adequate beloning zijn. Dat is niet het geval. Het is prima dat de opvattingen over de taak van een adviseur veranderen, maar niet op basis van een beloning uit een andere tijd, met andere opvattingen. Wat me dan wel bevreemd is dat Kifid bij autoverzekeringen eerst aangaf dat de "geringe beloning" reden is om geen voortdurende prijsmonitoring te mogen verwachten, en bij de veel kariger beloning bij overlijdensrisicoverzekeringen, met ook nog eens meestal veel lagere premies, dit dan geen argument is. Je dwingt dan bijna richting een hogere permanente onderhoudsbeloning voor de adviseur. Zit een consument daar op te wachten?

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....