Kluis Allianz Global Assistance gestolen met back-up gegevens

Kluis via Pixabay

Allianz Global Assitance heeft bij de Autoriteit Persoonsgegevens diefstal van persoonsgegevens gemeld. Volgens de verzekeraar gaat het om persoonsgevoelige informatie in een back-up.

Allianz Global Assistance schrijft op haar site: "Om ervoor te zorgen dat wij bij brand of een andere calamiteit de continuïteit van onze bedrijfsvoering kunnen waarborgen hebben wij onder andere een back-up van onze gegevens opgeslagen op een externe beveiligde locatie. De kluis met back-up gegevens is echter uit de beveiligde locatie gestolen. De diefstal is direct bij de politie gemeld en het onderzoek naar de daders is opgestart.

"In de back-up zaten zeer diverse en vooral oude gegevens, maar deels ook persoonsgevoelige informatie. Daarom hebben wij hiervan ook melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De gestolen gegevens zijn alleen toegankelijk voor personen met de juiste specifieke apparatuur en kennis. Desondanks willen wij iedereen informeren die mogelijk betrokken is. Wij betreuren uiteraard dat dit gebeurd is. En werken er hard aan om de mogelijke gevolgen voor  alle betrokkenen te beperken. 

"Alle betrokkenen ontvangen van ons bericht met meer informatie.  Wij begrijpen dat u als klant hier vragen over heeft daarom hebben we de meest gestelde vragen voor u op een rij gezet. Mocht u na het lezen van de brief of e-mail nog vragen hebben en staat uw vraag hier niet tussen, dan kunt u contact met ons opnemen. We hebben hiervoor een direct nummer en een apart e-mailadres voor open gesteld.

Mocht het bestand uw NAW-gegevens, e-mailadres en bankrekeningnummer bevatten dan is dit op zich geen reden tot zorg. Zonder uw persoonlijke inloggegevens van uw bank kan er niets met uw rekening gebeuren. De daders kunnen wellicht proberen meer informatie bij u te krijgen. Bijvoorbeeld door u een e-mail of SMS uit onze naam sturen, waarin uw bankrekeningnummer genoemd is. Wij sturen echter nooit een betaalverzoek via e-mail of SMS. Ook sturen wij geen SMS-berichten over automatische incasso’s. Wij adviseren u daarom extra waakzaam te zijn op verdachte transacties of afwijkende vragen. Ontvangt u mail, SMS of post van ons die u niet vertrouwt, meld dit dan via claimsfraud.nl@allianz.com. In de e-mail of brief die u heeft ontvangen en op de site staan tips om misbruik te voorkomen."

Het zou gaan om de gegevens van tenminste 260.000 Nederlandse klanten.

 

 

Reactie toevoegen

 
AVG zit nog niet in genen

AVG zit nog niet in genen

Redmore Group betwijfelt of organisaties de AVG ook werkelijk in hun cultuur hebben verankerd. Matthijs Onder de Linden, Data Protection Officer (DPO) bij Redmore...

Reageer meteen op datalek

Reageer meteen op datalek

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Adfiz geeft in VVP 4 uitleg over hoe je gegevens kunt beveiligen en wat je moet...

Reageer meteen op datalek

Reageer meteen op datalek

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. In dit artikel geven we uitleg over hoe je gegevens kunt beveiligen en wat...

"Kans op identiteitsfraude op basis gegevens uit Kadaster beperkt"

"Kans op identiteitsfraude op basis gegevens uit Kadaster beperkt"

"Ik acht de kans op identiteitsfraude op basis van informatie uit het Kadaster zeer beperkt." Dat stelt minister Ollongren in antwoord op Kamervragen vooruitlopend...

Privacy is persoonlijk

Privacy is persoonlijk

Wij vinden het belangrijk dat u de controle heeft over de persoonsgegevens die u met ons deelt. Daarom hebben we ons privacy statement eenvoudiger en duidelijker...

Minister kritisch op gebruik pixel-plug-ins door zorgverzekeraars

Minister kritisch op gebruik pixel-plug-ins door zorgverzekeraars

"Alle bedrijven die gebruik maken van pixel-plug-ins op webpagina’s met medische informatie wil ik oproepen hier nog eens kritisch naar te kijken." Aldus minister...

Eigen Huis: "Persoonsgegevens huiseigenaren onbeschermd op straat"

Eigen Huis: "Persoonsgegevens huiseigenaren onbeschermd op straat"

De AVG maakt een uitzondering voor nationale registers zoals het Kadaster, indien de inbreuk op privacy ‘noodzakelijk en evenredig’ is. Volgens Vereniging...

Klant zelf aan stuur dankzij privacy dashboard

Klant zelf aan stuur dankzij privacy dashboard

Het kabinet vindt een privacy dashboard voor klanten van financiële ondernemingen een interessante optie. Dat schrijft minister Hoekstra in de kabinetsreactie...

Adfiz ontwikkelt Gedragscode Privacy

Adfiz ontwikkelt Gedragscode Privacy

Adfiz komt in januari met de Gedragscode Privacy. De gedragscode wordt beschikbaar voor de hele markt. Adfiz: "Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de...

Data wissen als klant het vraagt

Data wissen als klant het vraagt

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie...