Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Uitgestoken hand via Pixabay

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke financieel adviseur (dertien procent). Hogeropgeleiden kiezen juist eerder voor de laatste (58 procent) dan voor de bank (33 procent).

Dat komt uit onderzoek door Kantar Public in opdracht van SNS, in het kader van de dinsdag bekendgemaakte transitie van de bank naar meer persoonlijk contact met de klant. In totaal hebben 1.917 respondenten van achttien jaar en ouder meegedaan aan het onderzoek, met voldoende waarnemingen en gelijke verdeling voor representativiteit.

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat jongeren veel vaker gebruik maken van financieel advies dan ouderen. Als jongeren gebruik maken van financieel advies bij een verandering in de leefsituatie, halen zij dit het liefst bij een onafhankelijk adviseur (52 procent) of vrienden en/of familie (50 procent). De bank staat op plaats drie met 30 procent. Als jongeren (nog) geen gebruik maken van financieel advies bij een verandering in de leefsituatie, maar dit uiteindelijk toch zoeken, gaan zij vooral naar vrienden/familie (77 procent) en in veel mindere mate naar de bank of een onafhankelijk adviseur.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Evert Dankert - Zelfstandig adviseur 19 juni 2019

Voor onze hypotheek naar een onafhankelijk adviseur geweest. Het eerste gesprek was geen succes; de man wist weinig, geen toegevoegde waarde. Advies zou wel €3500,-- kosten. Toch maar onze huisbank geprobeerd; gesprek was prettig, maar ook hier geen toegevoegde waarde. Echter kosten hier €1200,--. Kortom, daarvoor gekozen. Het probleem is dat in vele gevallen het advies, hypotheek advies, het financieel advies geen enkele toegevoegde waarde heeft. Combineer dat met de steeds beter wordende portals van verzekeraars, pensioenfondsen en banken en dan kan je maar één conclusie trekken; van de vele 'adviseurs' zullen er maar een paar overblijven. Die echt toegevoegde waarde leveren. Met alle respect voor deze beroepsgroep; het gros van u presteert onder de maat en kan zo vervangen worden door software.

PS - Platter-Schoo Fd 19 juni 2019

Waaruit blijkt dat, voor de minder bedeelden in de samenleving, de toegankelijkheid van het advies bij de onafhankelijke adviseur door het provisieverbod in een ongelijk speelveld terecht gekomen is. Precies zoals verwacht. Banken doen nog steeds aan kruisbestuivingen.

Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...