Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Uitgestoken hand via Pixabay

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke financieel adviseur (dertien procent). Hogeropgeleiden kiezen juist eerder voor de laatste (58 procent) dan voor de bank (33 procent).

Dat komt uit onderzoek door Kantar Public in opdracht van SNS, in het kader van de dinsdag bekendgemaakte transitie van de bank naar meer persoonlijk contact met de klant. In totaal hebben 1.917 respondenten van achttien jaar en ouder meegedaan aan het onderzoek, met voldoende waarnemingen en gelijke verdeling voor representativiteit.

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat jongeren veel vaker gebruik maken van financieel advies dan ouderen. Als jongeren gebruik maken van financieel advies bij een verandering in de leefsituatie, halen zij dit het liefst bij een onafhankelijk adviseur (52 procent) of vrienden en/of familie (50 procent). De bank staat op plaats drie met 30 procent. Als jongeren (nog) geen gebruik maken van financieel advies bij een verandering in de leefsituatie, maar dit uiteindelijk toch zoeken, gaan zij vooral naar vrienden/familie (77 procent) en in veel mindere mate naar de bank of een onafhankelijk adviseur.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Evert Dankert - Zelfstandig adviseur 19 juni 2019

Voor onze hypotheek naar een onafhankelijk adviseur geweest. Het eerste gesprek was geen succes; de man wist weinig, geen toegevoegde waarde. Advies zou wel €3500,-- kosten. Toch maar onze huisbank geprobeerd; gesprek was prettig, maar ook hier geen toegevoegde waarde. Echter kosten hier €1200,--. Kortom, daarvoor gekozen. Het probleem is dat in vele gevallen het advies, hypotheek advies, het financieel advies geen enkele toegevoegde waarde heeft. Combineer dat met de steeds beter wordende portals van verzekeraars, pensioenfondsen en banken en dan kan je maar één conclusie trekken; van de vele 'adviseurs' zullen er maar een paar overblijven. Die echt toegevoegde waarde leveren. Met alle respect voor deze beroepsgroep; het gros van u presteert onder de maat en kan zo vervangen worden door software.

PS - Platter-Schoo Fd 19 juni 2019

Waaruit blijkt dat, voor de minder bedeelden in de samenleving, de toegankelijkheid van het advies bij de onafhankelijke adviseur door het provisieverbod in een ongelijk speelveld terecht gekomen is. Precies zoals verwacht. Banken doen nog steeds aan kruisbestuivingen.

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...

Het vuur van... Chris Emans

Het vuur van... Chris Emans

Chris Emans, directeur Wonen & Welzijn (Ammerzoden) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit....

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker...

Hypotheekrenteaftrek minder belangrijk dan advies

Hypotheekrenteaftrek minder belangrijk dan advies

Zes op de tien samenwonenden zoekt onafhankelijk advies bij een hypotheekadviseur (62 procent). Op de gekozen hypotheekvorm, zijn vooral de aanbeveling van de adviseur,...

"banken geven geen onafhankelijk advies"

"banken geven geen onafhankelijk advies"

Hypotheekadviseurs van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur pleiten voor een verplichte waarschuwingstekst voor consumenten die gebruik willen maken...