Zeven vragen aan.... Sven Kelder

section1_page36_article53_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook de passie binnen je team – als je samen oplossingen bedenkt, uitwerkt en implementeert – motiveert mij.

Mijn motto is: ‘Stel de waarde die je toevoegt centraal’. Dit leidt altijd tot groei van je zelf én van je onderneming.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Kun je uitleggen waarom?

Aan innovatieve topsporters en hun coaches. Zij zijn zo gefocust (bijna geobsedeerd) en zetten alles op alles om hun doel te bereiken. Topsporters, maar ook andere professionals, zijn constant op zoek naar het verbeteren van hun performance. Ze bereiken dit door kritisch te zijn op hun eigen presentaties, kijken wat er nog beter kan en met die leerpunten concreet aan de slag te gaan. “Als je je groen voelt kun je groeien. Als je je rijp voelt ga je rotten.” Zorg dus altijd dat je bereid bent om te leren van je omgeving, van je medewerkers, van je klanten, van je concurrenten. Pas die ervaring toe om je eigen prestatie of producten te verbeteren.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

Belangrijkste vind ik dat we richting onze medewerkers – en bij de invulling van onze dienstverlening – het menselijk aspect niet uit het oog verliezen. Onze sociale betrokkenheid blijkt ook uit het feit dat wij diverse eigen initiatieven én van medewerkers van onze relaties sponsoren. Tevens proberen we, mede gestimuleerd door de Participatiewet, ook medewerkers aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We ondersteunen ook onze klanten om dit te doen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de praktische uitvoering daarvan nog niet zo makkelijk is. Persoonlijk probeer ik ook in mijn woonomgeving een steentje bij te dragen door zitting te nemen in het bestuur van plaatselijke verenigingen.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Wat niet eigenlijk! ICT is al een enorme game changer. De toekomstige mogelijkheden zullen nieuwe deuren openen en maken dienstverlening mogelijk die voorheen ondenkbaar was. In de financiële wereld zal dat leiden tot kostenreductie, transparantie en privacy discussies. De overwinnaars zullen degenen zijn die om kunnen gaan met de snelheid van veranderingen. Overigens vind ik de vraag hoe snel de veranderingen op wereldniveau op ons persoonlijk leven in gaan grijpen wel erg spannend. Hierdoor kunnen risico-inschattingen in een heel ander daglicht komen te staan.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Een zeer moeilijke vraag, omdat het onvoorspelbaarder is dan ooit. Een terugtrekkende overheid, met nieuwe globale toetreders die via digitale platforms bestaande complexe producten veel toegankelijker maken. De controle en toezicht op aanbieders gaat toenemen. Anderzijds zullen juist duurzame, veelal lokale, initiatieven worden opgestart waar veiligheid en ‘zorg voor je naasten’ voorop staan. Deze tegenstrijdige stromingen geven een zeer onvoorspelbaar toekomstbeeld. Op basis van deze trends zal de innovatie een vlucht nemen.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Duurzaamheid in de zin van lange termijn producten en diensten willen we allemaal, maar omdat de toekomst zo onvoorspelbaar is, is het uiterst lastig om duurzame initiatieven te ontplooien. De huidige situatie leidt soms eerder tot overleven. De politiek en beleidsbepaling is nogal instabiel waardoor langdurige financiële planning lastig is. Ook zaken als rente, ontwikkelingen in de EU en veiligheid laten zich lastig voorspellen. Ik denk dat het voor iedereen belangrijk wordt zijn eigen zaakjes goed te regelen en niet te leunen op verworven rechten en erop vertrouwen dat ‘het systeem’ een vangnet gaat bieden. Duurzame inzetbaarheid betekent bovenal dat de zelfredzaamheid van mensen gestimuleerd moet worden. De financiële sector zal haar diensten daar nog verder op moeten aanpassen.

7. Wat wil je per se ooit nog eens doen als ondernemer?

Dat is juiste het leuke van ondernemen. Doen is het credo. Ik leg meer de nadruk op waar ik binnenkort mee wil starten, dan focussen op wat ik ooit nog wil doen. Je weet immers dat er altijd weer iets nieuws op je pad komt. En dan is het aan jou – als ondernemer en als privé persoon – wat je ermee doet!

‘Mijn motto is: stel de waarde die je toevoegt centraal’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Adviesbegrip vooralsnog niet uitgebreid naar beheerfase

Na onderzoek door Centerdata ziet minister Kaag van Financiën geen directe aanleiding het adviesbegrip uit de Wft uit te breiden naar de beheerfase. De minister:...

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart...

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

Onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes

In een voorlopige leidraad keuzebegeleiding behandelt de AFM het onderscheid tussen Wft-advies en advies over keuzes door pensioenuitvoerders. De toezichthouder...

Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...