Legal & general: financiële educatie via YouTube

Legal & General (pand)

Legal & General is gestart met een eigen YouTube kanaal om bij te dragen aan de versterking van de financiële educatie van consumenten.

Via het YouTube kanaal biedt de verzekeraar algemene informatie over financiële onderwerpen. Doel is de klant een beter inzicht te geven in de eigen financiële situatie, maar ook om de consument nog beter bepaalde aspecten te laten begrijpen van de financiële producten die men heeft aangeschaft. Zo is er een filmpje te vinden over het waardeoverzicht dat de consument jaarlijks toegezonden krijgt. Via het filmpje krijgt de consument extra informatie over de verschillende onderdelen van het waardeoverzicht.

"Met de invoering van de verplichte directe beloning zien we dat bepaalde groepen consumenten niet meer benaderd worden vanuit het intermediair, maar ook zelf niet initiatief nemen om advies in te winnen. Ik voorspel dat dit geleidelijk aan steeds meer schrijnende situaties tot gevolg zal hebben", zegt algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. "Wij hebben er als samenleving belang bij om met elkaar de kennis van de consument over financiële onderwerpen snel te verhogen. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor organisaties zoals Nibud, maar ook als sector kunnen wij aan deze financiële educatie een bijdrage leveren zodat consumenten zich tijdig realiseren dat er bepaalde zaken zijn die geregeld moeten worden." Eén van die middelen om de consument te bereiken zijn filmpjes op YouTube. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan een film over de gevolgen van inflatie voor de koopkracht op langere termijn. Of het effect van een scheiding op de opgebouwde pensioenrechten”, aldus Dolders.

Naast kennisoverdracht zullen er ook films worden opgenomen waarin de consument meer achtergrondinformatie krijgt over Legal & General als risicodrager. "Niet met het doel de consument te bewegen om rechtstreeks bij onze maatschappij een financieel product aan te schaffen", bezweert Dolders. "Wij blijven van mening dat de consument er bij de aanschaf van complexe financiële producten er verstandig aan doet dit te doen in overleg met zijn persoonlijk adviseur. Maar wij kunnen ons wel voorstellen dat een consument die zijn geld vele jaren toevertrouwt aan een financiële instelling behoefte heeft om een beeld te hebben van deze verzekeraar en de mensen die daar werken."
 

Reactie toevoegen

 
Asr herverzekert deel pensioenportefeuille

Asr herverzekert deel pensioenportefeuille

ASR herverzekert een deel van de pensioenportefeuille bij Legal & General Reinsurance.   Het gaat om een herverzekerd bedrag van 200 miljoen euro. Door...

"start breder onderzoek naar effecten provisieverbod"

"start breder onderzoek naar effecten provisieverbod"

Ruim 75 procent van de consumenten wil meer keuze hebben over de wijze waarop zij intermediairs kunnen betalen, aldus onderzoek van GfK in opdracht van Legal &...

L&g pleit voor advies bij expiratie lijfrente

L&g pleit voor advies bij expiratie lijfrente

Legal & General roept consumenten op om bij een expirerende oud regime lijfrente verzekering advies in te winnen bij een onafhankelijk adviseur. Daarnaast pleit...

Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Legal & General organiseert deze maand een aantal actualiteitenbijeenkomsten voor financieeel adviseurs over 'hybride advies'. In de woorden van Legal-topman...

L&g legt nadruk op kwaliteit vermogensbeheer

L&g legt nadruk op kwaliteit vermogensbeheer

Legal & General legt in haar najaarscampagne voro Prisma Pensioen de nadruk op de kwaliteit van vermogensbeheer bij de uitvoering van pensioenregelingen. Legal...

Legal & General introduceert Daisy List

Legal & General introduceert Daisy List

Legal & General introduceert de Daisy List. De Daisy List is een variant op de Bucket List. Bij de Daisy List gaat het om doelstellingen die iemand bereikbaar...

"prijs van bemiddeling komt verder onder druk"

"prijs van bemiddeling komt verder onder druk"

Digitalisering zal de prijs van bemiddeling verder onder druk zetten, voorziet algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. Vanaf deze week is het bij...

L&g: "prijsgevoeligheid neemt enorm toe"

L&g: "prijsgevoeligheid neemt enorm toe"

Adviseurs zijn bij het beoordelen van de kwaliteit van dienstverlening van verzekeraars in vergelijking met 2014 meer belang gaan hechten aan de efficiency van de...

L&g behoudt groei in krimpende levenmarkt

L&g behoudt groei in krimpende levenmarkt

Terwijl de totale markt van levensverzekeringen in de eerste zes maanden van 2015 veertien procent premievolume moest inleveren, liet Legal & General een groei...

Legal & General herhaalt fd-actie

Legal & General herhaalt fd-actie

Klanten die een overlijdensrisicoverzekering bij Legal & General afsluiten, ontvangen tijdelijk een gratis digitaal abonnement op Het Financieele Dagblad.  ...