Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

Afzonderlijk zijn de ondertekenaars actief op het gebied van actief klantbeheer. Dat blijft ook zo. Tegelijkertijd zien zij dat er nog veel méér en beter invulling aan te geven is. Het manifest geeft het commitment van de partijen weer. Hun gemeenschappelijk doel is om financieel professionals te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Het streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.

De partijen vertegenwoordigen ieder een deel van de hypotheekketen. Adfiz vertegenwoordigt adviseurs, FlexFront is als serviceprovider betrokken, Obvion en ABN Amro als geldverstrekker en Vereniging Eigen Huis als directe schakel met huizenbezitters. Als het gaat om bedrijfsvoering en kennis zijn de Nationale Hypotheekbond, Helder Beheerd en Dukers & Baelemans aangehaakt. VVP is mediapartner.

“Het is mooi om te zien dat de ondertekenaars verenigd zijn in het streven om actief klantbeheer verder te integreren in de normale bedrijfsvoering van de financieel adviseur.” aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd. “Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Want al wordt het lang niet altijd expliciet gezegd, het blijkt telkenmale dat de klant wel degelijk waarde hecht aan onderhoud op zijn of haar financiële handel en wandel.”

Volgende stappen

Het initiatief start met een beperkte groep 'kwartiermakers”' Zo wordt snelheid gemaakt. Tegelijkertijd staat het initiatief open voor nieuwe deelnemers.

Eerste wapenfeiten zijn, naast het manifest, een (nu nog beperkte) website met daarop informatie rondom Actief Klantbeheer. Daarnaast wordt er door partijen in co-creatie gewerkt aan een framework en een brancheonderzoek. Er zijn leerdoelen bepaald voor een opleiding op het gebied van actief klantbeheer. Doel is om per september de definitieve website te hebben staan, de opzet van het framework en het brancheonderzoek klaar te hebben en de eerste cursisten te kunnen verwelkomen.

Meer informatie over dit initiatief: actiefklantbeheer.nl

De ondertekenaars van het manifest

Foto bovenste rij v.l.n.r.:  Mark Groenendijk (ABN Amro), Martin Holleman (Adfiz), Igor Driessen (Obvion), Jeroen Oversteegen (de Nationale Hypotheekbond), Willem Vreeswijk (VVP), Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond)

Foto onderste rij v.l.n.r. : Dirk van Haarlem (Helder Beheerd), Veerle van der Ven (Obvion), Michel Ligtlee (Vereniging Eigen Huis), Peter Wormskamp (Helder Beheerd), Mark Dukers (Dukers & Baelemans)

Dylan Dresens (FlexFront) kon niet persoonlijk aanwezig zijn maar heeft ook getekend.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leen Winter - Winter Financiële Diensten 2 juli 2021

Super initiatief. Het allerbelangrijkste wat er moet gebeuren is het delen van actuele klantdata door aanbieders. Opleidingen aanbieden zijn pas zinvol als deze horde is beslecht. In veel gevallen beschikt de adviseur over gedateerde data. Ik ga ervan uit dat dit ook het eerste punt op de agenda gaat worden.

Meer over
FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt haar deelnemers een eigen profiel aan op Hypotheekadvies.nl. Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront: “Een consument begint...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers....