Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Duim omhoog 2019

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers. Aan de ene kant genereren steeds meer verzekeraars een hoge tevredenheid, aan de andere kant worstelen vijf aanbieders structureel met de kwaliteit van hun midoffice. Het best gewaardeerd wordt de midoffice van Triodos, gevolgd door die van Obvion, ING, Lloyds Bank en Attens.

De gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot finaal akkoord) bleef in het derde kwartaal ongeveer gelijk. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk liep de verwerkingstermijn fors op.

"Gemiddeld kennen aanvragen van starters, senioren en dossiers waarin gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd. In het derde kwartaal werd een dossier met brondata (gebruikt voor inventarisatie en/of bemiddeling) gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Dat is bijna een volledige week en het verschil neemt de laatste kwartalen toe", aldus Ingage.

Naast een cijfer gaven respondenten in een deel van de gevallen ook een toelichting bij hun beoordeling. Adviseurs en binnendienst vinden met name snelheid, flexibiliteit / meedenken en communicatie belangrijk. Consumenten geven via diverse kanalen ook reviews af (over hun hypotheekadvies). Over het algemeen zijn snelheid en efficiëntie belangrijke punten voor zowel adviseurs als consumenten. Duidelijke communicatie en maatwerk zijn punten die hypotheekadviseurs meer benadrukken, terwijl consumenten de nadruk leggen op deskundige begeleiding en klantgerichtheid.

De controles op witwassen krijgen steeds meer invloed op het hypotheekadvies en de bemiddeling. "Hoewel er bij alle betrokkenen ernstige twijfels zijn over de effectiviteit en proportionaliteit van deze checks, nemen deze onder druk van de toezichthouders vooralsnog nog altijd toe. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor advieskantoren zelf. Naar verluidt zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de UBO (ultimate beneficial owner) gaan opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, kan dat er toe leiden dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks 60 verschillende UBO-formulieren moet aanleveren, op straffe van het stopzetten van de aanstelling. Daarom pleiten wij, net als bij het CDD-beleid (Customer Due Diligence ook wel aangeduid als KYC (know your customer)) waar hypotheekaanvragers mee te maken krijgen, voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

De woning- en hypotheekmarkt heeft een vliegende start gemaakt in het nieuwe jaar. Zo vertoont januari een stijging van 15 procent in het aantal hypotheekaanvragen...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Ingage: overbieden neemt toe

Ingage: overbieden neemt toe

De gemiddelde duur van het financieringsvoorbehoud (de 'ontbindende voorwaarden') is afgenomen tot ongeveer 4,5 weken, terwijl dit media vorig jaar nog ruim 6 weken...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...