Meer zzp'ers ervaren wanbetalingen opdrachtgevers

"Verontrustend is dat ten opzichte van februari dit jaar een groeiende groep te maken heeft met wanbetalingen van opdrachtgevers", aldus René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis naar aanleiding van de recente BedrijvenMonitor van Interpolis.
Een derde van de zzp’ers heeft recent de tarieven verhoogd omdat de inflatie wordt doorberekend, blijkt verder uit de BedrijvenMonitor. Een kwart van de zzp’ers geeft aan dat hun prijzen zijn gestegen door de stijgende grondstofprijzen. Voets: ‘We zien de zorgen over de impact van inflatie op de bedrijfsresultaten bij zelfstandigen al langer toenemen. Verontrustend is dat ten opzichte van februari dit jaar een groeiende groep te maken heeft met wanbetalingen van opdrachtgevers. Momenteel gaat het om 14 procent van de zzp’ers. Als zelfstandige ben je erg afhankelijk van andere partijen, zoals leveranciers en groothandelaren in de keten. Als deze schakels moeite hebben met het voldoen aan hun betaalverplichtingen, heeft dit invloed op een grotere groep zelfstandigen om hen heen."
Om te voorkomen dat zelfstandigen steeds vaker te maken krijgen met wanbetalingen, adviseert Interpolis om afspraken altijd vast te leggen.
Reactie toevoegen
Meer over
Ondernemers maken hun bedrijf robuuster
Onzekerheden over personeel en laag vertrouwen in de overheid zorgen er volgens de Interpolis BedrijvenMonitor voor dat ondernemers steeds vaker andere keuzes maken...
"In zomerperiode 16 procent meer inbraken"
In de zomerperiode vinden landelijk 16 procent meer inbraken plaats, blijkt uit data van de Interpolis Inbraakbarometer. Interpolis en de Nationale Politie verwijzen...
Holistische personeelsaanpak steeds belangijker
In de terugblik op de BedrijvenMonitor van Interpolis in de afgelopen vier jaar, uitgevoerd door Ipsos, valt op dat de arbeidsmarkt nóg krapper is geworden....
Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt
Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...
Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval
Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval...
Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers
Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer
Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer
"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...