Met elkaar het verschil maken

High five graphic via Pixabay

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’. Nh1816 en Scildon gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning voor de financieel adviseurs verder te verbeteren.

De verzekeraars: “Loyaliteit heeft alles te maken met klanttevredenheid, wederkerigheid, continuïteit en dus onze gezamenlijke toekomst. Vragen die aan de orde kwamen waren onder meer welke uitdagingen de adviseurs signaleren in hun onafhankelijk ondernemerschap. Maar ook hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners.”

“Bij deze bijeenkomst is opnieuw duidelijk geworden dat de aanbieders en financieel adviseurs hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten.”

In de praktijk blijkt het bij particuliere klanten lastig om – al dan niet via een abonnementsysteem – met regelmaat de klant aandacht te geven. De kracht van advies en dienstverlening wordt bij uitstek getoond op het moment dat de klant een signaal geeft. Dan gaat een adviseur volledig voor de klant. En uit onderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over deze aanpak. Het aantal klanten dat je als kantoor of medewerkers proactief kunt benaderen is beperkt, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs heeft inmiddels zelfs een stop gezet op het aantal klanten dat het kantoor accepteert, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.

Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek contact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.

Geef medewerkers (beperkt) aandeel in het bedrijf

Financieel adviseurs ervaren iedere dag dat ze als branche en werkgever aantrekkelijk zijn. Er is een grote diversiteit aan werkzaamheden en focus op persoonlijk klantcontact. Het ‘ken uw klant’ principe is hier echt nog aan de orde en dat maakt de werkzaamheden relevant en van toegevoegde waarde.

Theo Krins (Manager Sales Particulier bij Scildon) vult aan: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor zijn medewerkers. Aantrekkelijke werkgever zijn is bij groter wordende organisaties bepaald niet eenvoudig. Steeds meer medewerkers van deze kantoren solliciteren bij een andere adviseur of gaan voor zichzelf beginnen. Zij willen juist werken in een organisatie waar ze nog een verschil kunnen maken.”

Janwillem Swart (Sr. Manager Commercie bij Nh1816) merkt op: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”

Kansen in de markt

Het thema ‘duurzaamheid’ biedt mooie kansen in de markt. Swart: “We zien in de praktijk dat het onderwerp vooral bij hypotheekgesprekken regelmatig wordt meegenomen. Uitdaging is wel dat de rapportageverplichtingen en ambities die worden gevraagd, proportioneel zijn. Door de lat heel hoog te leggen creëer je mogelijk een vinkjescultuur, terwijl het om een intrinsieke verandering gaat. We zijn blij met de komst van INSVER. Deze organisatie stimuleert de verduurzaming in onze sector en geeft naast inspiratie ook nuttige handvatten.”

Digitalisering en solidariteitsbeginsel

De digitalisering in de financiële sector maakt dienstverlening voor adviseurs gemakkelijker en leidt ertoe dat ze meer kunnen focussen op het klantcontact. Aanbieders en volmachtbedrijven passen steeds meer geavanceerde datamodellen toe. De verzekeraars: “Het is daarbij belangrijk dat hierbij aandacht blijft voor het solidariteitsbeginsel. Het hanteren van data moet niet zover gaan dat de focus is gericht op het individueel toepassen van data. We moeten daarbij niet onderschatten wat partijen als Apple, Google of Amazon op het gebied van data en commerciële toepassingen kunnen doen.”

Reactie toevoegen

 
Samen betrokken: De Bruine Hypotheken & Pensioenen

Samen betrokken: De Bruine Hypotheken & Pensioenen

(Rubriek Samen Betrokken in VVP 4, 2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen,...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Samen betrokken: Jos Kamp Assurantiën

Samen betrokken: Jos Kamp Assurantiën

(Rubriek Samen Betrokken in VVP 3, 2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen,...