Met elkaar het verschil maken

High five graphic via Pixabay

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’. Nh1816 en Scildon gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning voor de financieel adviseurs verder te verbeteren.

De verzekeraars: “Loyaliteit heeft alles te maken met klanttevredenheid, wederkerigheid, continuïteit en dus onze gezamenlijke toekomst. Vragen die aan de orde kwamen waren onder meer welke uitdagingen de adviseurs signaleren in hun onafhankelijk ondernemerschap. Maar ook hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners.”

“Bij deze bijeenkomst is opnieuw duidelijk geworden dat de aanbieders en financieel adviseurs hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten.”

In de praktijk blijkt het bij particuliere klanten lastig om – al dan niet via een abonnementsysteem – met regelmaat de klant aandacht te geven. De kracht van advies en dienstverlening wordt bij uitstek getoond op het moment dat de klant een signaal geeft. Dan gaat een adviseur volledig voor de klant. En uit onderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over deze aanpak. Het aantal klanten dat je als kantoor of medewerkers proactief kunt benaderen is beperkt, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs heeft inmiddels zelfs een stop gezet op het aantal klanten dat het kantoor accepteert, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.

Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek contact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.

Geef medewerkers (beperkt) aandeel in het bedrijf

Financieel adviseurs ervaren iedere dag dat ze als branche en werkgever aantrekkelijk zijn. Er is een grote diversiteit aan werkzaamheden en focus op persoonlijk klantcontact. Het ‘ken uw klant’ principe is hier echt nog aan de orde en dat maakt de werkzaamheden relevant en van toegevoegde waarde.

Theo Krins (Manager Sales Particulier bij Scildon) vult aan: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor zijn medewerkers. Aantrekkelijke werkgever zijn is bij groter wordende organisaties bepaald niet eenvoudig. Steeds meer medewerkers van deze kantoren solliciteren bij een andere adviseur of gaan voor zichzelf beginnen. Zij willen juist werken in een organisatie waar ze nog een verschil kunnen maken.”

Janwillem Swart (Sr. Manager Commercie bij Nh1816) merkt op: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”

Kansen in de markt

Het thema ‘duurzaamheid’ biedt mooie kansen in de markt. Swart: “We zien in de praktijk dat het onderwerp vooral bij hypotheekgesprekken regelmatig wordt meegenomen. Uitdaging is wel dat de rapportageverplichtingen en ambities die worden gevraagd, proportioneel zijn. Door de lat heel hoog te leggen creëer je mogelijk een vinkjescultuur, terwijl het om een intrinsieke verandering gaat. We zijn blij met de komst van INSVER. Deze organisatie stimuleert de verduurzaming in onze sector en geeft naast inspiratie ook nuttige handvatten.”

Digitalisering en solidariteitsbeginsel

De digitalisering in de financiële sector maakt dienstverlening voor adviseurs gemakkelijker en leidt ertoe dat ze meer kunnen focussen op het klantcontact. Aanbieders en volmachtbedrijven passen steeds meer geavanceerde datamodellen toe. De verzekeraars: “Het is daarbij belangrijk dat hierbij aandacht blijft voor het solidariteitsbeginsel. Het hanteren van data moet niet zover gaan dat de focus is gericht op het individueel toepassen van data. We moeten daarbij niet onderschatten wat partijen als Apple, Google of Amazon op het gebied van data en commerciële toepassingen kunnen doen.”

Reactie toevoegen

 
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

"We vlogen 2023 uit de startblokken met groeicijfers die onze verwachtingen overtroffen. Binnen een half jaar bereikten we de portefeuillestand van 500 miljoen euro,...

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...

Samen betrokken: JacobsVerzekerd

Samen betrokken: JacobsVerzekerd

(Uit VVP 5-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse en Nh1816 lanceren samen met financieringsplatform Voordegroei een fonds voor het intermediair onder de naam: VoordeAdviseur. "Veel advieskantoren willen...