Wat geeft jou energie?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien is het van essentieel belang dat zowel de leiders als de medewerkers energiek zijn. Deze energie is niet alleen nodig om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, maar ook om ideeën voor verbetering te blijven genereren en realiseren. Hoe zorg je dat jezelf en je medewerkers dat beetje extra energie hebben? Hoe meet je dat eigenlijk?

De taal van energie is van ons allemaal en kent een bewezen onderbouwing vanuit de natuurkunde. Een beetje kennis van energiemanagement is voor iedereen van belang. Laten we beginnen met de Eerste Hoofdwet (de wet van het behoud van energie). Deze wet stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Dit betekent vanuit het perspectief van energiemanagement dat positieve energie, als er niets mee gebeurt, kan omslaan in negatieve energie, ook wel ‘frustratie’ genoemd. Als een medewerker bijvoorbeeld vol energie aangeeft dat hij op basis van de feedback van klanten iets in het proces wil verbeteren en de manager luistert hier niet of onvoldoende naar, kan deze positieve betrokkenheid omslaan in frustratie.

Herkenbaar? In een tijd waarin de nieuwe ontwikkelingen elkaar in razend tempo lijken op te volgen, is het belangrijk om alle beschikbare energie in te zetten. Weet jij wat jezelf of je medewerkers energie of juist frustratie geeft? Ik vraag in workshops en trainingen regelmatig aan de deelnemers wat hun komend jaar, los van alle doelstellingen, nu een energieboost zou geven. Dan krijg je vaak hele mooie en realistische dromen als: een dag meelopen met een adviseur, de VVP Advies Award winnen (of een andere prijs), meer dan x aantal volgers op social media bereiken. Je kunt je voorstellen wat een energie het geeft als medewerkers tijd mogen vrijmaken voor hun dromen.

Hoe meet je de energie?

Dit is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Je kunt medewerkers (en ook jezelf) vragen welk cijfer zij hun energielevel geven aan het einde van een werkdag. Onderzoek (MSI-ACI Europe bv) heeft uitgewezen dat medewerkers die met veel energie naar huis gaan, significant veel meer betrokken zijn en dat zij een veel proactievere rol in verbeteringen doorvoeren voor de klant vervullen, dan medewerkers met een laag energielevel. Een hoog energielevel is dus een win voor de medewerker én de organisatie. En laten we ook niet vergeten hoe fijn het is voor het thuisfront als iemand mét energie thuiskomt. Belangrijk om hierover in gesprek te gaan of blijven met medewerkers en dit actief ge-zamenlijk in de plannen voor 2024 te verwer ken. Dan kun je de energielekken dichten en nog meer tijd vrijmaken voor de energiegevers in de werkzaamheden. Ik zou zeggen, laat de energie maar stromen!

‘Laat de energie maar stromen’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisatie Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Prolongeren

Prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Wat maakt het verschil?

Wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden?...