De emotionele bankrekening
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening kun je stortingen en opnames doen. Niet uitgedrukt in geld maar in emotionele waarde.
Weet jij of je in de plus of in de min staat op de emotionele bankrekening bij jouw klanten? Als je alleen een factuurrelatie hebt met je klanten, hoef je niet verder na te denken, dan sta je in het rood. En voor het behoud van klanten is dat niet het gewenste saldo. Hoe kun je werken aan een positief saldo op de emotionele bankrekening en hiermee nog beter toekomstbestendig ondernemen?
Het sleutelwoord is aandacht. Met oprechte aandacht stort je op de emotionele bankrekening. En daarin verschilt de relatie tussen organisatie en klant en die tussen mensen niet zo veel. Als een kennis, die je zeven jaar niet gezien of gesproken hebt, appt met de vraag of je hem/haar wilt helpen met verhuizen, sta je dan gelijk in de startblokken? Waarschijnlijk niet, want er is in de afgelopen jaren ook geen aandacht voor jou geweest. Maar waarschijnlijk spring je gelijk op voor die vriend of vriendin die je maandelijks spreekt en die altijd op jouw verjaardag langskomt. Tussen een organisatie en klanten werkt het vrijwel net zo. Als je jarenlang alleen maar het jaarlijkse polisblad en de factuur stuurt, hoef je niet te verwachten dat klanten staan te springen als je meer voor hen wilt adviseren. De gunfactor is weg. Klanten oprecht aandacht geven, is niet zo ingewikkeld.
Train medewerkers
Oprechte aandacht kan op heel veel momenten en hoeft niet per se veel tijd of geld te kosten. Wat wel van cruciaal belang is, is medewerkers hierop te trainen. We leiden medewerkers vaak heel proces- en kennisgericht op en vergeten te trainen op bij het merk passende klantcommunicatie. Het geven van de juiste aandacht, op de juiste wijze, op het juiste moment, gaat niet vanzelf. Aandacht gaat over écht proberen te begrijpen, begrip tonen, een simpel compliment, waardering uitspreken, het onthouden van de naam of een belangrijke persoonlijke gebeurtenis. Het gaat ook over de verwachtingen van de klant goed managen, zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Om voorbij de factuurrelatie te komen, kun je vele zaken automatiseren. Denk aan minimaal één keer per jaar een persoonlijke mail of telefoontje hoe het gaat en of er wijzigingen in de persoonlijke situatie zijn. Als een zoon of dochter achttien wordt, een persoonlijke felicitatie. Als de auto ouder is dan zeven jaar, vragen of de auto nog steeds casco verzekerd moet zijn. Er zijn veel positieve stortingen op de emotionele bankrekening te bedenken. Het levert je vertrouwen en een langdurige (klant-)relatie op. En niet onbelangrijk, blije medewerkers die met veel energie klanten blij maken.
‘Het sleutelwoord is aandacht’
Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisati . Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...