Zonder woorden

mieke dadema

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Mijn dochter was jarig en kreeg het Lego Harry Potter kasteel. 36 zakjes zijn het. Inmiddels zijn 'we' (lees: vooral ik) bij zakje 19. Het regent en stormt buiten, dus het is heerlijk om blokje voor blokje te bouwen aan dit geweldige kasteel. Mevrouw wilde ook een vitrinekast voor al haar andere Potter Lego, dus afgelopen zaterdag hup naar de Ikea. Eenmaal thuis, ging ik aan de slag met de kast en zij ging lekker verder bouwen aan de Lego.

Boekje open, wat heb ik allemaal nodig voor dit ding? Niet zo veel gelukkig, niet eens een schroevendraaier! Goed voorbereiden, alles neerleggen wat bij elkaar hoort en beginnen bij het eerste plaatje. Bij stap zes had ik een extra paar handen nodig. Dus mijn dochter springt bij en nog geen half uur later, staat de vitrinekast in elkaar (en verbazingwekkend; ik had geen schroefje over).

Pauze met warme chocomelk en een mandarijntje. En we kunnen weer verder bouwen. Mam, het past niet. Ik krijg de toren er niet op. Goed kijken naar de blokjes, goed kijken in het boekje, er mist ergens een stukje, terugbladeren en ja hoor, een essentieel stukje vergeten. Afbreken die hap en terug naar het punt waar het mis ging, opnieuw beginnen. En tadaa! Nu past het wel.

‘Verzekeringsstukjes in kleine hapjes’

En ineens begint het mij te dagen, we hebben vandaag twee dingen gebouwd. Eerst was er niks en toen ineens hadden we een vitrinekast en het eerste deel van een kasteel. En we hebben geen enkel woord nodig gehad. Nul! Wel cijfers, cijfers staan erin voor de volgorde. Maar geen woorden. Hoe kan ik iets zo ingewikkelds bouwen, zonder woorden? Nou dat kan dus heel eenvoudig en we doen het allemaal wel eens!

Als ik naar de Lego- of Ikea-doos kijk, word ik nooit zenuwachtig om het feit dat ik zoiets in elkaar moet zetten. Want ik weet dat er een handleiding bij zit, die ik altijd goed begrijp en die mij stap voor stap helpt bij het bouwproces. Uiteindelijk heb ik dan een prachtig resultaat zonder één woord op papier. De onderdelen zitten in overzichtelijke zakjes, ik hoef niet in één grote bak te zoeken naar het juiste stukje. De plaatjes zijn zo duidelijk dat het (bijna) niet fout kan gaan. Ik vind het leuk om te doen, niet spannend. Want er is rekening gehouden met het niveau van mijn bouwcapaciteiten.

En nu is de vraag, hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Prolongeren

Prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...