Zonder woorden

mieke dadema

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Mijn dochter was jarig en kreeg het Lego Harry Potter kasteel. 36 zakjes zijn het. Inmiddels zijn 'we' (lees: vooral ik) bij zakje 19. Het regent en stormt buiten, dus het is heerlijk om blokje voor blokje te bouwen aan dit geweldige kasteel. Mevrouw wilde ook een vitrinekast voor al haar andere Potter Lego, dus afgelopen zaterdag hup naar de Ikea. Eenmaal thuis, ging ik aan de slag met de kast en zij ging lekker verder bouwen aan de Lego.

Boekje open, wat heb ik allemaal nodig voor dit ding? Niet zo veel gelukkig, niet eens een schroevendraaier! Goed voorbereiden, alles neerleggen wat bij elkaar hoort en beginnen bij het eerste plaatje. Bij stap zes had ik een extra paar handen nodig. Dus mijn dochter springt bij en nog geen half uur later, staat de vitrinekast in elkaar (en verbazingwekkend; ik had geen schroefje over).

Pauze met warme chocomelk en een mandarijntje. En we kunnen weer verder bouwen. Mam, het past niet. Ik krijg de toren er niet op. Goed kijken naar de blokjes, goed kijken in het boekje, er mist ergens een stukje, terugbladeren en ja hoor, een essentieel stukje vergeten. Afbreken die hap en terug naar het punt waar het mis ging, opnieuw beginnen. En tadaa! Nu past het wel.

‘Verzekeringsstukjes in kleine hapjes’

En ineens begint het mij te dagen, we hebben vandaag twee dingen gebouwd. Eerst was er niks en toen ineens hadden we een vitrinekast en het eerste deel van een kasteel. En we hebben geen enkel woord nodig gehad. Nul! Wel cijfers, cijfers staan erin voor de volgorde. Maar geen woorden. Hoe kan ik iets zo ingewikkelds bouwen, zonder woorden? Nou dat kan dus heel eenvoudig en we doen het allemaal wel eens!

Als ik naar de Lego- of Ikea-doos kijk, word ik nooit zenuwachtig om het feit dat ik zoiets in elkaar moet zetten. Want ik weet dat er een handleiding bij zit, die ik altijd goed begrijp en die mij stap voor stap helpt bij het bouwproces. Uiteindelijk heb ik dan een prachtig resultaat zonder één woord op papier. De onderdelen zitten in overzichtelijke zakjes, ik hoef niet in één grote bak te zoeken naar het juiste stukje. De plaatjes zijn zo duidelijk dat het (bijna) niet fout kan gaan. Ik vind het leuk om te doen, niet spannend. Want er is rekening gehouden met het niveau van mijn bouwcapaciteiten.

En nu is de vraag, hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...

Taal in contracten moet simpeler

Taal in contracten moet simpeler

Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...