Wie wint?
(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken of er iemand ook daadwerkelijk mijn tekstbrouwsels leest. En jawel hoor! Zes inzendingen, zes mooie herschreven teksten.
Wat was ook alweer de opdracht? Herschrijf de volgende tekst, met de regels van eenvoudig schrijven: “Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een gebeurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.”
De regels:
1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.
2. Wie is je lezer?
3. Wat wil je precies zeggen?
4. Schrap overbodige tekst.
5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.
6. Na een punt begint een zin op een nieuwe regel.
7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.
8. Kies voor eenvoudigere woorden.
9. Als je toch een moeilijk woord moet gebruiken, neem dan een definitie van het woord op.
Wat kwam er op terug? Hele mooie, andere teksten. Bijna iedereen had zitten zwoegen op termen als: gebeurtenis, onvoorzien voorval, langzaam inwerkende processen. Maar het is ze gelukt! Bijna iedereen begon een nieuwe zin op een nieuwe regel en ook is er goed gelet op het maximum aantal woorden.
En welke vind ik nou eigenlijk het best? Iedereen heeft z’n best gedaan, dank daarvoor! Voor mij is de tekst van Marcel Nieuwendijk de winnaar. Korte zinnen, terug naar waar het om gaat, geen overbodige informatie. Enig verbeterpuntje zou nog kunnen zijn dat het gebruik van kopjes nog iets kan toevoegen aan de structuur.
Maar eigenlijk winnen de klanten nog het meest. Als iedereen een beetje meer nadenkt over teksten, een beetje makkelijker gaat schrijven, een beetje rekening houdt met het niveau van de lezer, dan winnen we niet een beetje, maar een heleboel.
Marcel! Ik stuur je de dubbele uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding en dan nog iets van Paulien Cornelisse. Dit boek staat vol met nutteloze en lachwekkende analyses van ons taalgebruik. Ze schrijft niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen. Veel plezier ermee!
‘Eigenlijk winnen de klanten nog het meest’
De winnende tekst van Marcel Nieuwendijk luidt:
– Je hebt een verzekering voor je huis genomen.
– Je hebt de polis gekregen.
– Je hebt de premie betaald, of die ga je snel beta len.
– Er gebeurt iets met je huis, of in je huis.
– Je wist van tevoren niet dat het zou gebeuren.
– Dan krijg je het geld van de reparatie vanuit de verzekering terug.
– Er gebeurt iets en je wist van tevoren dat het zou gaan gebeuren.
– Of je kon het weten.
– Dan krijg je geen geld vanuit de verzekering terug.
Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Meer informatie: https://www.soepel.nu.
Reactie toevoegen
Meer over
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
Om verzekeraars en andere organisaties te helpen bij goede consumentenvoorlichting ORV lanceert het Verbond een toolkit. Het Verbond: "De Toolkit Communicatie ORV...
Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Adviseur stuurde onprofessionele e-mail
(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...