Wie wint?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken of er iemand ook daadwerkelijk mijn tekstbrouwsels leest. En jawel hoor! Zes inzendingen, zes mooie herschreven teksten.

Wat was ook alweer de opdracht? Herschrijf de volgende tekst, met de regels van eenvoudig schrijven: “Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een gebeurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.”

De regels:

1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.

2. Wie is je lezer?

3. Wat wil je precies zeggen?

4. Schrap overbodige tekst.

5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.

6. Na een punt begint een zin op een nieuwe regel.

7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.

8. Kies voor eenvoudigere woorden.

9. Als je toch een moeilijk woord moet gebruiken, neem dan een definitie van het woord op.

Wat kwam er op terug? Hele mooie, andere teksten. Bijna iedereen had zitten zwoegen op termen als: gebeurtenis, onvoorzien voorval, langzaam inwerkende processen. Maar het is ze gelukt! Bijna iedereen begon een nieuwe zin op een nieuwe regel en ook is er goed gelet op het maximum aantal woorden.

En welke vind ik nou eigenlijk het best? Iedereen heeft z’n best gedaan, dank daarvoor! Voor mij is de tekst van Marcel Nieuwendijk de winnaar. Korte zinnen, terug naar waar het om gaat, geen overbodige informatie. Enig verbeterpuntje zou nog kunnen zijn dat het gebruik van kopjes nog iets kan toevoegen aan de structuur.

Maar eigenlijk winnen de klanten nog het meest. Als iedereen een beetje meer nadenkt over teksten, een beetje makkelijker gaat schrijven, een beetje rekening houdt met het niveau van de lezer, dan winnen we niet een beetje, maar een heleboel.

Marcel! Ik stuur je de dubbele uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding en dan nog iets van Paulien Cornelisse. Dit boek staat vol met nutteloze en lachwekkende analyses van ons taalgebruik. Ze schrijft niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen. Veel plezier ermee!

‘Eigenlijk winnen de klanten nog het meest’

De winnende tekst van Marcel Nieuwendijk luidt:

– Je hebt een verzekering voor je huis genomen.

– Je hebt de polis gekregen.

– Je hebt de premie betaald, of die ga je snel beta len.

– Er gebeurt iets met je huis, of in je huis.

– Je wist van tevoren niet dat het zou gebeuren.

– Dan krijg je het geld van de reparatie vanuit de verzekering terug.

– Er gebeurt iets en je wist van tevoren dat het zou gaan gebeuren.

– Of je kon het weten.

– Dan krijg je geen geld vanuit de verzekering terug.

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Meer informatie: https://www.soepel.nu.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...

Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...