Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars
In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners: “Dit is omdat ABN Amro, ING en Rabobank allen extra eisen stellen voordat er een verzekering kan worden afgesloten. Dit verschilt per bank; soms dient er telefonisch een verificatie te gebeuren, terwijl anderen eisen dat je al een bankrekening bij hen hebt. Dit zorgt ervoor dat de drie banken het laagste scoren, elk Nederlands verzekeringsbedrijf scoorde hoger dan hen. ABN Amro heeft de hoogste score van de drie, namelijk 63,5 procent. Zij wordt gevolgd door Rabobank met 63,1 procent en ING staat onderaan met een score van 61 procent.”
ANWB scoort het beste, met een gemiddelde score van 86 procent voor de inboedel- en autoverzekering samen. Fbto staat tweede met een score van 84,6 procent, dan komt Ohra (83,1 procent).
Nog verbetering mogelijk
Geerts: “De meeste verzekeraars hebben de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de digitale klantreis, de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering. Wat opvalt is dat Nederlandse verzekeraars het uitmuntend doen in de simulatiefase, maar steken laten vallen met de koopfase. Tevens kan een uitleg en visualisatie van dekkingen soms nog beter. Daarnaast is het goed te beseffen dat deze studie zich beperkt tot enkele verzekeringen en alleen het afsluiten van de verzekering. Op andere vlakken is ook nog veel te winnen.”
Sia Partners heeft voor 2023 de klantreizen van Nederlandse verzekeraars onderzocht. Hierin is gekeken naar de auto- en de inboedelverzekeringen van vijftien verzekeraars. De studie vond plaats in dertien verschillende landen, en Nederland scoort gemiddeld het beste. De gemiddelde score van Nederland ligt op
75,1 procent, terwijl dit wereldwijd ligt op 60 procent. Deze hoge Nederlandse score is niet puur wegens een aantal excellente scores, maar ook omdat de kwalitatieve verschillen tussen de Nederlandse verzekeraars klein zijn.
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...
Nederlandse verzekeraars niet langer koploper in digitale klantreizen
Nederlandse verzekeraars zijn niet langer koplopers in digitale klantreizen. Ze zijn ingehaald door Australische verzekeraars, zo blijkt uit het vierde onderzoek...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden?...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....