Verzekeren: voor of tegen?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei niet helemaal. Mijn verzekering helpt niet om de brand tegen te gaan. Ook voor brand verzekeren lijkt krom. Ik kan mij wel verzekeren voor de gevolgen van een brand, maar dan is voor brand te kort door de bocht. Is het nu voor of tegen ? Ik ben altijd voor dingen en weinig tegen , maar dat is niet echt een steekhoudend argument.

Taalgenootschap Onze Taal vindt het allebei correct Nederlands en ook De Dikke van Dale is het daarmee eens. Dit is hun uitleg: Voor betekent hier ‘met betrekking tot, als het gaat om’. Tegen betekent ‘met betrekking tot (de negatieve effecten van), als het gaat om (de negatieve effecten van)’.

Maar toch… Zou het niet moeten zijn: ik ver-zeker het brandrisico? Of; ik verzeker de financi ele gevolgen van brand?

Maar misschien komt de onduidelijkheid wel helemaal niet door de woorden tegen of voor , maar door het woord verzekeren zelf. Dat is eigenlijk ook maar een raar woord. Ik verzeker mij van een plek bij het concert van Bruce Springsteen of, een reis naar Egypte verzekert mij van zicht op een piramide en mooi weer. Maar ik verzeker mij zeker niet voor of tegen brand in die betekenis van het woord.

We weten niet zeker waar het woord ‘verzekeren’ vandaan komt. Het kan komen van het Franse woord ‘assuerer’. Dat betekent kalmeren, weergeven, beschermen of geruststellen. Het kan ook ontstaan zijn uit het Latijnse woord ‘assecurar’ wat veilig betekent. We hebben ook nog de optie dat het van het Franse ‘enseurer’ komt, wat ‘zeker maken’ betekent. Super interessant, maar niet echt helpend in mijn probleem van voor of tegen . Het lijkt allemaal op elkaar. Nu begrijp ik dan wel zo maar ineens waar de chique woorden ‘assuradeuren’ of ‘assurantiën’ vandaan komen. Het is gewoon Latijn (of Frans) of allebei.

‘Alleen in de verzekeringsbranche kun je zowel voor als tegen zijn’

Je veilig voelen

Verzekeren is in elk geval iets wat je doet waardoor je gerustgesteld of veilig bent of je in elk geval veilig voelt. Dus ik ben bang voor een brand en ik verzeker mij tegen dat gevoel van angst. Het gaat wat ver, maar toch spelen wij daar wel altijd lekker op in, in onze branche. Al die nare dingen die je kunnen overkomen, daar moet je wat tegen doen en het liefst er een verzekering voor sluiten. Oh nee, in dat geval zou het een verzekering tegen dat angstige gevoel moeten zijn.

Ik vind het ook zo leuk dat het allebei kan, juist omdat voor en tegen zo compleet tegenstrijdig zijn. Je bent voor of tegen mij! Allebei kan echt niet. Toch? Nou in de verzekeringswereld kan dat blijkbaar weer wel.

Wat nu ook de waarheid is, ik zal het zelf nooit meer hebben over: ergens voor of tegen verzekeren, maar gewoon duidelijk maken wat de klant krijgt als er onverhoopt iets ergs gebeurt. Als je keuken in de brand staat, komen wij daarna je huis schoonmaken, betalen we alle kosten en zorgen we dat je een nieuwe keuken krijgt. Want daar zijn we voor !

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrij ven.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...

Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Taal in contracten moet simpeler

Taal in contracten moet simpeler

Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...