Verzekeren: voor of tegen?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei niet helemaal. Mijn verzekering helpt niet om de brand tegen te gaan. Ook voor brand verzekeren lijkt krom. Ik kan mij wel verzekeren voor de gevolgen van een brand, maar dan is voor brand te kort door de bocht. Is het nu voor of tegen ? Ik ben altijd voor dingen en weinig tegen , maar dat is niet echt een steekhoudend argument.

Taalgenootschap Onze Taal vindt het allebei correct Nederlands en ook De Dikke van Dale is het daarmee eens. Dit is hun uitleg: Voor betekent hier ‘met betrekking tot, als het gaat om’. Tegen betekent ‘met betrekking tot (de negatieve effecten van), als het gaat om (de negatieve effecten van)’.

Maar toch… Zou het niet moeten zijn: ik ver-zeker het brandrisico? Of; ik verzeker de financi ele gevolgen van brand?

Maar misschien komt de onduidelijkheid wel helemaal niet door de woorden tegen of voor , maar door het woord verzekeren zelf. Dat is eigenlijk ook maar een raar woord. Ik verzeker mij van een plek bij het concert van Bruce Springsteen of, een reis naar Egypte verzekert mij van zicht op een piramide en mooi weer. Maar ik verzeker mij zeker niet voor of tegen brand in die betekenis van het woord.

We weten niet zeker waar het woord ‘verzekeren’ vandaan komt. Het kan komen van het Franse woord ‘assuerer’. Dat betekent kalmeren, weergeven, beschermen of geruststellen. Het kan ook ontstaan zijn uit het Latijnse woord ‘assecurar’ wat veilig betekent. We hebben ook nog de optie dat het van het Franse ‘enseurer’ komt, wat ‘zeker maken’ betekent. Super interessant, maar niet echt helpend in mijn probleem van voor of tegen . Het lijkt allemaal op elkaar. Nu begrijp ik dan wel zo maar ineens waar de chique woorden ‘assuradeuren’ of ‘assurantiën’ vandaan komen. Het is gewoon Latijn (of Frans) of allebei.

‘Alleen in de verzekeringsbranche kun je zowel voor als tegen zijn’

Je veilig voelen

Verzekeren is in elk geval iets wat je doet waardoor je gerustgesteld of veilig bent of je in elk geval veilig voelt. Dus ik ben bang voor een brand en ik verzeker mij tegen dat gevoel van angst. Het gaat wat ver, maar toch spelen wij daar wel altijd lekker op in, in onze branche. Al die nare dingen die je kunnen overkomen, daar moet je wat tegen doen en het liefst er een verzekering voor sluiten. Oh nee, in dat geval zou het een verzekering tegen dat angstige gevoel moeten zijn.

Ik vind het ook zo leuk dat het allebei kan, juist omdat voor en tegen zo compleet tegenstrijdig zijn. Je bent voor of tegen mij! Allebei kan echt niet. Toch? Nou in de verzekeringswereld kan dat blijkbaar weer wel.

Wat nu ook de waarheid is, ik zal het zelf nooit meer hebben over: ergens voor of tegen verzekeren, maar gewoon duidelijk maken wat de klant krijgt als er onverhoopt iets ergs gebeurt. Als je keuken in de brand staat, komen wij daarna je huis schoonmaken, betalen we alle kosten en zorgen we dat je een nieuwe keuken krijgt. Want daar zijn we voor !

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrij ven.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Wartaal – telefonisch contact

Wartaal – telefonisch contact

Zomaar een voorbeeld van telefonisch contact tussen een verzekerde en verzekeraar. Hoe je met belscripten je klanten kwijt kunt raken. Ja, hallo! Met Mieke....

De meeste adviseurs deugen

De meeste adviseurs deugen

(Hubrien Meijaard, Mieke Dadema, Dick Kruijt en Jacco Los in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Financieel adviseurs claimen nadrukkelijk hun rol bij het vergroten...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Rare taal, verzekeringstaal, wartaal!

Rare taal, verzekeringstaal, wartaal!

(Mieke Dadema, Soepel.org, in VVP 5) Ik sla, in de oren van een heel groot deel van de Nederlanders, wartaal uit. Ik ben niet te volgen. Mensen begrijpen niet...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...