Verzekeren: voor of tegen?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei niet helemaal. Mijn verzekering helpt niet om de brand tegen te gaan. Ook voor brand verzekeren lijkt krom. Ik kan mij wel verzekeren voor de gevolgen van een brand, maar dan is voor brand te kort door de bocht. Is het nu voor of tegen ? Ik ben altijd voor dingen en weinig tegen , maar dat is niet echt een steekhoudend argument.

Taalgenootschap Onze Taal vindt het allebei correct Nederlands en ook De Dikke van Dale is het daarmee eens. Dit is hun uitleg: Voor betekent hier ‘met betrekking tot, als het gaat om’. Tegen betekent ‘met betrekking tot (de negatieve effecten van), als het gaat om (de negatieve effecten van)’.

Maar toch… Zou het niet moeten zijn: ik ver-zeker het brandrisico? Of; ik verzeker de financi ele gevolgen van brand?

Maar misschien komt de onduidelijkheid wel helemaal niet door de woorden tegen of voor , maar door het woord verzekeren zelf. Dat is eigenlijk ook maar een raar woord. Ik verzeker mij van een plek bij het concert van Bruce Springsteen of, een reis naar Egypte verzekert mij van zicht op een piramide en mooi weer. Maar ik verzeker mij zeker niet voor of tegen brand in die betekenis van het woord.

We weten niet zeker waar het woord ‘verzekeren’ vandaan komt. Het kan komen van het Franse woord ‘assuerer’. Dat betekent kalmeren, weergeven, beschermen of geruststellen. Het kan ook ontstaan zijn uit het Latijnse woord ‘assecurar’ wat veilig betekent. We hebben ook nog de optie dat het van het Franse ‘enseurer’ komt, wat ‘zeker maken’ betekent. Super interessant, maar niet echt helpend in mijn probleem van voor of tegen . Het lijkt allemaal op elkaar. Nu begrijp ik dan wel zo maar ineens waar de chique woorden ‘assuradeuren’ of ‘assurantiën’ vandaan komen. Het is gewoon Latijn (of Frans) of allebei.

‘Alleen in de verzekeringsbranche kun je zowel voor als tegen zijn’

Je veilig voelen

Verzekeren is in elk geval iets wat je doet waardoor je gerustgesteld of veilig bent of je in elk geval veilig voelt. Dus ik ben bang voor een brand en ik verzeker mij tegen dat gevoel van angst. Het gaat wat ver, maar toch spelen wij daar wel altijd lekker op in, in onze branche. Al die nare dingen die je kunnen overkomen, daar moet je wat tegen doen en het liefst er een verzekering voor sluiten. Oh nee, in dat geval zou het een verzekering tegen dat angstige gevoel moeten zijn.

Ik vind het ook zo leuk dat het allebei kan, juist omdat voor en tegen zo compleet tegenstrijdig zijn. Je bent voor of tegen mij! Allebei kan echt niet. Toch? Nou in de verzekeringswereld kan dat blijkbaar weer wel.

Wat nu ook de waarheid is, ik zal het zelf nooit meer hebben over: ergens voor of tegen verzekeren, maar gewoon duidelijk maken wat de klant krijgt als er onverhoopt iets ergs gebeurt. Als je keuken in de brand staat, komen wij daarna je huis schoonmaken, betalen we alle kosten en zorgen we dat je een nieuwe keuken krijgt. Want daar zijn we voor !

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrij ven.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

Juristen van DAS speelden woensdag, op Wereldalfabetiseringsdag, een nieuw escape-spel. Zo ervoeren ze zelf hoe het is om moeite te hebben met lezen, schrijven en...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken, aldus op internationale vrouwendag gepubliceerde onderzoek door onder meer DNB. Het onderzoek laat...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Minister houdt het bij bestaande initiatieven om financiële geletterdheid te vergroten

Minister houdt het bij bestaande initiatieven om financiële geletterdheid te vergroten

Minister Hoekstra meent dat vooralsnog kan worden volstaan met lopende initiatieven om de Nederlandse financiële geletterdheid te vergroten. Dat schrijft hij...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...